Pas vrijdagavond stopt de wereld van P. Stuyvesant
'Níet doen!', waarschuwde de bladmanager nog. 'Te weinig diepgang.' Maar de hoofdredactie van Nieuwe Revu luisterde niet. 'Dóen!', riepen ze in koor....
En dus werd het idee om de Reclame Revu, een jaarlijkse bijlage bij reclameblad Adformatie, te laten gaan over nieuwe ideeën, trends, media en codes ter zijde geschoven. In plaats daarvan werden fotografen op pad gestuurd om een week uit het leven van de reclamewereld vast te leggen.
'Foto's?', vroeg de bladmanager nog vertwijfeld. 'Ja. Beeld. Véél beeld', riep de hoofdredactie. 'Van een werkweek. Vijf dagen. Te beginnen met maandagochtend vroeg en eindigend met vrijdagavond. Art directors in bed, account managers onder de douche, creative directors achter de easy walker, strategen in de stress, copywriters in de kroeg. Plus alle brainstorms, casting viewings en wat verder voor de lens komt.'
Vijf dagen reclame in 101 foto's, het jaarlijkse cadeautje aan de reclamewereld. Volgens Nieuwe Revu-hoofdredacteur Hans Verstraten hebben de fotografen hun missie goed volbracht. De kijker krijgt een natuurgetrouw inkijkje in de wereld van Peter Stuyvesant.
Wat opvalt is dat reclamemensen veel tijd hebben om te poseren. We zien ze in het park, onder een lamp, aan het strand, op de bowlingbaan, voor een computer, in een badkuip, in een winkel, op een paard.
Nergens zien we een uitgeputte copywriter boven toetsenbord ploeteren of een stafvergadering waar de vonken van afvliegen. Zweet, ellende, vermoeidheid, los zittende overhemden, het bestaat niet in wereld achter de reclame.
Slechts op één moment poseren de jongens en meisjes niet. Op vrijdagavond in de kroeg. Dan zit het werk erop en kan er eindelijk gewoon worden gedaan.