Pas verworven Sanex al weer verkocht

Unilever heeft zijn pas verworven merk Sanex verkocht. De koper is concurrent Colgate-Palmolive, die er 672 miljoen euro voor moet betalen.


Dat is het dubbele van wat sommige analisten hadden verwacht en het is 3,5 maal de omzet die volgens Unilever vorig jaar 187 miljoen euro beliep.


Tegelijkertijd koopt Unilever een bescheiden onderdeel van datzelfde Colgate-Palmolive. Het gaat om een paar wasmiddelen in Colombia. Daarvoor moet Unilever 215 miljoen dollar betalen. Unilever kreeg Sanex in handen toen het in 2009 de verzorgingsproducten en een deel van de wasmiddelen van het Amerikaanse concern Sara Lee overnam.


Het ging daarbij om merken als Zwitsal, Prodent, Neutral en Biotex, en natuurlijk Sanex. Unilever betaalde voor al die merken 1,275 miljard euro. Nu blijkt dat Sanex in zijn eentje goed was voor de helft van die transactie.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden