Pas bevrijd. 'Was het spannend?'

Te laat op het werk, de hele reis staan, treinen die niet rijden: lezers van de Volkskrant doen deze zomer verslag van hun ervaringen met de NS....

Treinreiziger Harrie van Leeuwen kan zijn oren niet geloven wanneer een gesprek tussen drie conducteurs op gang komt. De conducteurs zijn bij hem in de coupé gaan zitten, nadat 'ze hun rondje door de trein' hadden gemaakt.

Volgens hem laat een conductrice luid en duidelijk haar verontwaardiging blijken over de nieuwe werktijden die binnenkort voor haar ingaan. Ze moet om half vijf 's ochtends beginnen, terwijl ze ''s avonds pas om half zeven thuis is'.

Ze heeft iemand van planning gebeld met het verzoek een andere dienst te krijgen. 'En weet je wat die heeft gezegd?', vraagt ze aan haar collega's (en wellicht ook indirect aan mij). Ik ben benieuwd. Ze vervolgt, en nu met stemverheffing: 'Ik zal zien wat ik voor je kan doen, zei hij. Nou vraag ik je!'

Ja, denk ik, wat had deze persoon anders kunnen zeggen. Maar de overige conducteurs vinden dat ze terecht haar verontwaardiging laat blijken.

De conductrice vertelt verder dat ze een half uur later kan beginnen. Dat stellen zij en haar collega's, volgens Van Leeuwen, niet op prijs. Opvallend hoe eensgezind het NS-personeel toch is in dit soort situaties.'

Van Leeuwen hoort de oplossing die de conductrice aandraagt: ze verslaapt zich. 'Verslapen is iets dat gepland kan worden. En het is nog gewoon ook. Geen weerwoord van haar collega's, alleen bijval.'

De remmen gaan volgens Van Leeuwen los. Een collega van de onfortuinlijke conductrice meent zich te herinneren dat de conductrice last van haar knie heeft. 'Ik zou me ziek melden als ik jou was. Dan heb je meteen het weekend erbij.'

Van Leeuwen vindt het ongelooflijk dat personeel van het bedrijf, waarvan hij op dat moment een dienst afneemt, in het openbaar zo over zijn werk praat. 'En nog wel op een dermate luide toon dat ik niet eens mijn best hoef te doen om het gesprek woordelijk te kunnen volgen.'

Van Leeuwen staat niet alleen in zijn kritiek op het gedrag van conducteurs. Klantvriendelijkheid, daaraan schort het volgens tal van reizigers.

Kasper van Dun en Ruud Crijns vertellen hoe zij op 5 augustus 'nietsvermoedend' in Sittard op de sneltrein stappen die hen in vijftien minuten naar Roermond hoort te brengen.

'Onverhoopt liepen wij echter al een kleine tien minuten vertraging op, doordat een van de deuren van ons treinstel niet goed sloot. In Roermond aangekomen, bleek men toch voor een rigoureuze oplossing te hebben gekozen. Het hele achterste treinstel was hermetisch afgesloten!'

Pas in Eindhoven worden de passagiers uiteindelijk door de spoorwegpolitie en twee conducteurs bevrijd. De conducteurs hebben een treinstel met zeven passagiers erin, 'waarvan de deur blijkbaar niet functioneerde, maar wel openstond, zonder omkijken afgesloten'.

'In plaats van excuses voor het ongemak richtte een van beide conducteurs zich geïrriteerd tot ons met de volgende woorden: ''Wat doen jullie in dit treinstel?'' En zonder ons te laten uitpraten, ''Laat jullie treinkaartjes eens zien!''

Nadat de conducteurs beseften dat ze een fout hadden gemaakt, speelde een conducteur het klaar 'te vragen of het nog spannend was'. 'Wanneer je alles bij elkaar een uur en drie kwartier langer nodig hebt om van Sittard naar Roermond te reizen en drie kwartier opgesloten hebt gezeten in een trein, kan je dergelijke opmerking natuurlijk niet echt waarderen.'

Van Dun en Crijns dienden vanwege 'deze onbeschofte behandeling' en 'de onveilige situatie in de trein' een klacht in bij de NS. Conducteur Marcel Aki is het daar helemaal mee eens. 'Dit soort arrogant gedrag van mijn collega's is niet goed te keuren.'

Nico Driessen komt conducteurs tegen die vriendelijk enbehulpzaam zijn, maar hij vindt dat 'het luie en onverschillige type' begint te overheersen. Driessens oproep luidt: 'Conducteurs, ga alsjeblieft ergens anders werken als je de NS-klant niet meer wilt helpen en bespaar ons jullie chagrijn.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden