Park voor Manchester wapen op de Aziatische markt

Ook als Manchester United NOS-verslaggever Jan Roelfs vooraf advies had gevraagd, zou de belangstelling van de Engelsen voor de Koreaanse PSV-er Ji-Sung Park niet zijn bevroren....

'Park is nog een jongetje', zegt Roelfs deze week in het blad Johan. 'Hij zit nu bij Guus, kan elke dag Koreaans eten en heeft zijn vader om zich heen. In dit warme bad komt hij helemaal tot zijn recht. Maar in zijn eentje bij een topclub, dat redt hij niet.'

Roelfs was bij het WK van 2002 als perschef verbonden aan het in eigen land gloriërende Zuid-Koreaanse elftal. Hij leerde Park in die tijd goed kennen en zag ook hoe de onvermoeibare Aziatische middenvelder zich daarna in Eindhoven, na een moeizaam begin, het afgelopen seizoen ontwikkelde tot een fenomenale kracht op het middenveld.

'Een club als Manchester United komt niet elke dag langs', zegt Parks zaakwaarnemer 'en daarom twijfelt hij nu, nadat hij eerder had gezegd per se bij PSV te willen blijven.'

Manchester United maakt zich geen zorgen over Parks sportieve toekomst in de Premier League. Het kleine loopwonder zal zijn draai hier uiteindelijk ook wel vinden,

maar voor de Engelse topclub is er een tweede factor die Parks komst van grote waarde maakt. Hij kan dienen als een nieuw wapen in de voortdurend aanscherpende strijd op de Aziatische markt.

De Premier League heeft inmiddels een stevige greep op de Aziatische voetbalconsument, maar de mogelijkheden om uit te breiden zijn nog niet uitgeput. Bovendien heeft de concurrentie alarm geslagen.

Vorige week presenteerde het marketingbureau Sportfive, dat de buitenlandse tv-rechten van de Bundesliga verhandelt, een rapport waarin werd vastgesteld dat de Duitsers veel en grote kansen laten liggen. Vergeleken met de Premier League, dat jaarlijks 150 miljoen euro overhoudt aan de buitenlandse verkoop van zijn tvrechten, verdienen de Duitsers – met 12 miljoen euro – maar een schijntje.

Een half miljard mensen in Azië kijken wekelijks naar beelden van de Premier League. Hoe interessant dat voor de commercie kan zijn bleek toen Everton twee jaar geleden in zee ging met Kejian, een producent van mobiele telefoons, die in Engeland geen afzet heeft, maar louter geïnteresseerd was in de shirtreclame.

Toen Real Madrid zijn mogelijkheden op de Aziatische markt wilde onderzoeken,

trok het David Beckham aan vanwege zijn populariteit in dat deel van de wereld. 'Als we hier nu nog iets willen doen, komen we waar de Engelsen tien jaar geleden al zijn begonnen', zei vorige week een Duitse clubvertegenwoordiger.

Niettemin heeft de nieuwe werkgever van Rafael van der Vaart, HSV Hamburg, aangekondigd alle pijlen op de Aziatische markt te richten. Omdat de door het omkoopschandaal met scheidsrechter Hoyzer getroffen club als zoenoffer van de bond een interland aangeboden heeft gekregen vroeg HSV om de komst van China.

Hamburg heeft een uitwisseling met Shanghai, en ook de plaatselijke clubs werken al samen. Door de aanwezigheid van international Naohiro Takahara geniet HSV een redelijke populariteit in Japan. Dankzij Takahara zond de Japanse televisie alleen al in de eerste competitiehelft 1632 wedstrijdminuten van HSV uit.

De Duitse voetbalbond heeft inmiddels een contract afgesloten met het Zuid-Koreaanse bedrijf LG Electronics. Onderdeel van de verbintenis: bondscoach Klinsmann zal de bedrijfsnaam uitdragen.

Kleine voetballanden worden stilaan grote spelers op de internationale markt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden