Park het nieuwe lichtpuntje & de Kemphaantjes

Het beste (links) en het slechtste uit de media. Deze week de lancering van twee nieuwe glossy's en de egostrijd tussen Mart Smeets en Giel Beelen.

2011 bleek een goed jaar voor de televisievariant van het aloude kemphanengevecht. Denk bijvoorbeeld aan de haantjes Kockelman en De Vries, die elkaar in oktober verbaal in de haren vlogen. De strijd voltrekt zich inmiddels volgens beproefd recept. Men neme: twee mannen (ja, het zijn altijd mannen) met een bovengemiddeld groot ego. De ene man heeft de andere onder valse voorwendselen naar de studio gelokt. Althans, dat beweert de andere man tijdens uitzending. En die uitzending is bij voorkeur live, want dat leidt gegarandeerd tot vuurwerk en belet de andere man de opnamen stil te leggen.


Maandag waren de luisteraars van 3FM getuige van het nieuwste kemphanengevecht. Giel Beelen had Mart Smeets gebeld om over het sportgala te praten. Maar Beelen wilde het, evenals de rest van Nederland, toch nog even over een sexy jurk hebben die Dione de Graaff onlangs droeg. Helaas, ordinaire prietpraat over jurken is natuurlijk niet aan De Mart besteed. 'Zullen we het over het sportgala hebben?', probeerde hij geïrriteerd. Toen Beelen zich ook nog denigrerend uitliet over de genomineerden ('who the fuck is Bas Verwijlen?') ontaardde het gesprek in gekissebis. 'Wat ben je toch hypocriet!', waren de laatste woorden van Beelen. Een flop, omdat ze weer zo ontzettend zichzelf waren.


De Nederlandse Vanity Fair; een bescheiden begin was het niet. Dan kun je niet aankomen met een lullig lanceerfeestje op de redactie met lauwwarme bitterballen en prosecco in plastic glaasjes. Marie Nanette Schaepman en Leo Verdonschot, initiatiefnemers van het nieuwe tijdschrift PARK, realiseerden zich dat ook.


Dinsdag werd in een afgeladen Paradiso in Amsterdam het startschot gegeven van deze journalistieke glossy. Met een confettibom werd de eerste cover onthuld met daarop een innig verstrengelde Sophie Hilbrand en Theo Maassen, die te midden van de bladenwereld en een bataljon BN' ers, ook live acte de presence gaven. Echte witte sneeuw op de rode loper, sushi, optredens van De Jeugd van Tegenwoordig en parmantige dames in witte engelenjurken die het wijnglas meteen volschonken als het leeg was. Er was niet beknibbeld, zo veel was duidelijk.


Het was een welkom signaal voor de aanwezige bladenmakers en journalisten. De vaarweledities van glossy's als AvantGarde en Hollands Diep mogen dan deze maand in de schappen liggen, in Paradiso werd het bewijs geleverd: als dit kan, gaat het dus lang zo slecht nog niet. Dat was ook de boodschap op het tijdschriftengala vorige week. Samen met Vogue, de andere nieuwe titel komend jaar, werd PARK genoemd als lichtpuntje: kersverse glossy's die hoog inzetten en niet bang zijn voor doemscenario's van teruglopende advertenties en economisch zwaar weer. Proost!


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden