Parijse liftjes

Het blijkt een gat in de markt om kleine goederenliften om te bouwen tot personenliften. Goed nieuws voor gehandicapten...

Al jaren kijken Nederlanders met afgunst naar de Parijse liftjes, die zich krakend en instabiel een weg banen door het trappenhuis. Ook al doen ze krakkemikkig aan met het ijzeren hekwerk - waarin menigeen zijn hand weleens bekneld heeft gehad - en ook al zijn ze marginaal van omvang, alles beter dan zes trappen lopen.

Zo'n liftje bestaat sinds november ook in Nederland. Zonder tralies, met een maximale breedte van 1,30 meter en een maximale diepte van 1,60 meter. Daardoor kan er een rolstoel in: goed nieuws voor gehandicapten die graag thuis willen blijven wonen. Je kunt de lift zo luxueus laten uitvoeren als je wilt. Hij kan 350 kilo tillen en glijdt na een 'softstart' in een tempo van 0,15 meter per seconde naar boven.

De firma die dergelijke liftjes maakt, Axess uit Spijkenisse, was gespecialiseerd in goederenliften waarmee maaltijden in een restaurant worden opgehesen. De overstap naar een personenlift was het spreekwoordelijke gat in de markt, zegt directeur van Axess, V. Bijker. Toen het product eind vorig jaar werd gelanceerd, stond de telefoon niet meer stil. De agenda zit dit en het komend jaar vol.

De eerste twee liften zijn nu geplaatst, een in een grachtenpand in Amsterdam, de andere in 'een bouwkundige schacht' van een nieuw huis te Den Haag. In Amsterdam is het Parijse model nagevolgd, in het hart van een trappenhuis. Waar in oude huizen en monumenten ruimte ontbreekt, kan gedacht worden aan een glazen schacht langs de gevel, waarvoor wel een bouwvergunning moet worden aangevraagd.

Waarom was deze lift er niet eerder? Nie mand is op het idee gekomen een goederenlift uit te bouwen tot personenlift, is de simpele verklaring. Volgens de Europese C1-normen (een algemeen liftbesluit) mag zo'n lift ook. Er is geen liftput voor nodig, noch een dakdoorvoer en ook al geen ruimtevretende machinekamer. Het geheim van een dergelijke vereenvoudiging schuilt in het knopje: dat dient men ingedrukt te houden om uit te komen op de gewenste etage. Zodra een lift automatisch wordt, is er voor de monteur een veilige kruipruimte van 1,40 meter vereist. Maar wat nu als je die knop los laat of als de stroom uitvalt? Dan treedt een noodaccu in werking die de lift veilig omlaag voert.

Opmerkelijk genoeg is de Homelift vooral in trek als luxe artikel. Een oudere klant weigerde een traplift om psychologische redenen: daarmee ben je getekend als invalide. Een Homelift daarentegen betekent een verbetering van je woning. Daarvoor moet je dan wel minimaal 35.000 gulden neertellen: dat is duurder dan een traplift, tenzij er verschillende verdiepingen overbrugd moeten worden. In dat geval is het prijsverschil minimaal.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden