Parijs en Londen gaan illegalen samen weren

Frankrijk en Groot-Brittannië gaan nauwer samenwerken om de toevloed van illegalen bij de Eurotunnel te bestrijden. Een reeks concrete maatregelen met dat doel vormt het resultaat van het bezoek van de Britse minister van Binnenlandse Zaken, Blunkett, aan zijn Franse tegenvoeter Vaillant....

Van onze correspondent Martin Sommer

Blunketts bezoek aan Parijs volgde, nadat in de Britse pers een storm van kritiek was opgestoken tegen veronderstelde Franse laksheid. Dagelijks proberen honderden illegalen bij Calais via de Eurotunnel Groot-Brittannië te bereiken. Frankrijk heeft op twee kilometer afstand een kamp ingericht. Dat wordt in de praktijk gebruikt als uitvalsbasis voor nachtelijke pogingen om op treinen naar Dover te springen.

De twee landen hebben nu afgesproken dat de Britten functionarissen naar Frankrijk sturen. Die mogen zelfstandig informatie vergaren over de daar aanwezige illegalen. Groot-Brittannië gaat verder het bedrijf Eurotunnel, de uitbater van de kanaaltunnel, helpen met maatregelen om illegalen af te schrikken. Frankrijk zal van zijn kant meer politie in het tunnelgebied posteren.

Nadat Blunkett woensdagavond naar Parijs was gevlogen, liet het gezamenlijke communiqué tot donderdagmiddag op zich wachten. Daarop ontstonden geruchten dat de twee ministers het moeilijk eens hadden kunnen worden. Aan het Britse verlangen om het opvangcentrum te sluiten, hebben de Fransen dan ook niet voldaan. Ook plannen om verschillende andere asielcentra te openen die minder dicht bij de tunnel liggen, gaan niet door.

De twee ministers namen zich wel voor dat er een gezamenlijk Europees asielbeleid moet komen. Het moet afgelopen zijn met het huidige 'asiel vragen à la carte', waarvan het illegalenkamp bij Calais het uitvloeisel is. Bij de Europese top in het Belgische Laken van december, moet er een initiatief in die richting komen.

Het illegalenkamp bij Calais hoeft niet dicht, besliste een rechtbank in Lille dinsdag. Eurotunnel had in kort geding geëist dat de verordening ongedaan zou worden gemaakt, waarmee twee jaar geleden de betrokken hangar ter beschikking was gesteld van een groep Kosovaren. Sindsdien is het aantal illegalen enorm toegenomen, tot het huidige aantal van gemiddeld zeventienhonderd.

Eurotunnel argumenteerde dat een particulier bedrijf niet kan worden opgezadeld met de gevolgen van halfslachtige overheidsmaatregelen. De advocaat schatte de maandelijkse schade voor het bedrijf op vijftig miljoen gulden. De rechter besliste echter dat de verordening in een bodemprocedure moet worden aangevochten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden