Paranoïde periode

Zeven keer werkte acteur Robert Redford met regisseur Sydney Pollack: van 1966 tot 1990 speelde hij in Pollacks This Property is Condemned, Jeremiah Johnson, The Way We Were, Three Days of the Condor, The Electric Horseman, Out of Africa en Havana. Pollack zag Redford als ideale verpersoonlijking van het soort man over wie hij films wilde maken: een archetypische, knappe Amerikaanse held, maar met een (verborgen) krasje. In Three Days of the Condor, een sterke, paranoïde spionagethriller naar het boek van James Grady, speelt Redford een CIA-agent (codenaam: Condor) wiens collega's een voor een worden vermoord, waarna hij onderduikt bij Faye Dunaway. Met zijn overheidsscepsis voelde de film de tijdgeest perfect aan (Watergate domineerde het nieuws, president Nixon was enkele maanden voor de première afgetreden), maar Pollacks werk is altijd spannend en actueel gebleven. Goed spel van Cliff Robertson, John Houseman en Max von Sydow. Grady publiceerde in 1978 een vervolg op zijn boek, Shadow of the Condor, maar dat werd nooit verfilmd.

Three Days of the Condor (Sydney Pollack, 1975)

RTL 7, 0.17-2.30 uur.

undefined

I Am Legend

(Francis Lawrence, 2007) Meer dan andere filmhelden wordt Robert Neville, opvallend ingetogen en overtuigend gespeeld door de doorgaans zo uitbundige actieheld Will Smith, in I Am Legend indringend met zichzelf geconfronteerd. Wanneer New York wordt geëvacueerd omdat een levensbedreigend virus de stad bedreigt en hij afscheid moet nemen van zijn gezin, loopt er een niet te missen traan langs zijn gezicht. Dit soort ontroerende momenten laten zien dat I Am Legend een ongewone actiefilm is. In het ijzersterke eerste deel van de film doolt de wetenschapper als een van de weinige overlevenden van een virale ramp door een als Pompeï stilgevallen New York. Op zoek naar andere overlevenden en naar een medicijn tegen de soort hondsdolheid waaraan de meeste andere overlevenden zijn bezweken. Geen ander mens krijgen we te zien. Actie ook nauwelijks, met uitzondering van de openingsscène, waarin Neville met zijn hond Samantha achter een roedel herten aan jaagt. Verder is het stil en praat Neville tegen zijn hond, tegen etalagepoppen die hij als vrienden is gaan beschouwen en tegen zichzelf. In die stilte wordt overtuigend de kiem gelegd voor de afwikkeling van het verhaal, dat weliswaar naar het einde toe conventioneler en sentimenteler wordt, maar door het sterke fundament uit het begin uitstekend te pruimen is.

Veronica, 20.30-22.30 uur.

undefined

Grease

(Randal Kleiser, 1978) Aanstekelijke musical, naar het gelijknamige Broadwaystuk uit 1972, waarin de liefde zegeviert zoals ze hoort te zegevieren. Olivia Newton-John transformeert van tutje in stoeipoes voor stoere bink John Travolta. Hij verandert op zijn beurt in brave borst. Zing mee over hopeloze devotie en eeuwige liefde: de hitlijsten werden in 1978 gedomineerd door liedjes uit de film, waaronder You're the one that I want, Hopelessly devoted to you en Grease. Kreeg een vreselijk filmvervolg in 1982.

RTL 8, 20.30-22.44 uur.

undefined

2046

(Wong Kar-Wai, 2004) 'Ondanks alle ellende in de wereld moeten we schoonheid vieren', zei cameraman Christopher Doyle ruim twee jaar geleden in de Volkskrant. 'Volgens zanger Leonard Cohen is het de taak van kunstenaars hoop te geven. Daar geloof ik heilig in.' Wie de films van regisseur Wong Kar-Wai bekijkt, weet wat zijn vaste cameraman bedoelt. 2046 is een abstrahering van die schoonheid: zelden werden nostalgisch verlangen en herinneringen aan romantiek zo mooi in bewegende beelden vastgelegd.

WDR, 23.15-1.15 uur.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden