Paradijs met licht gebrek

Documentairemakers Jorien van Nes en Femke Wolting namen een kijkje achter de schermen van 'mmorpgs', grote rollenspelen op internet.

Peter van Ammelrooy

Programma?
Another Perfect World, deze week op het digitale kanaal Holland Doc 24 (internet en kabel; voor tijdstippen raadpleeg gids.vpro.nl)

Waarover?
Documentairemakers Jorien van Nes en Femke Wolting namen een kijkje achter de schermen van de zogeheten mmorpgs (massively multiplayer online role- playing games, grote rollenspelen op internet), de fantasiewerelden die elke dag door tientallen miljoenen mensen vanaf hun pc worden betreden. World of Warcraft, Second Life en EVE Online lijken virtuele utopieën, waarin ieder zijn eigen goddelijke gang kan gaan.

Hoe heeft dat uitgepakt?
Nes en Wolting laten zien dat ook deze digitale paradijzen zich niet aan aardse beslommeringen kunnen onttrekken. De commercie rukt op, met grote ondernemingen die filialen openen in Second Life. Kleine ondernemers handelen in virtuele wapens en kleding in de online games – tot chagrijn van de eigenaren.

De online werelden hebben ook te maken met diefstal, censuur, fraude, merkroof en heuse opstanden en oorlogen. Zo woedde in 2004 in Lineage II maandenlang een bloedige rebellie van gewone deelnemers tegen fanatieke spelers die voor de lol honderden avatars (schermpersonages) hadden ‘vermoord’. Het bloedbad eindigde met een zege voor de onderkaste: die verdreef de wrede heersers uit een deel van het online spel.

Wat merken we in de echte wereld van die virtuele troebelen?
In Zuid-Korea komt het voor dat spelers die online botsen hun vete offline uitvechten, soms zelfs met messen. Als de vechtersbazen door de politie worden opgepakt, moeten ze uitleggen dat hun ruzie ging over een onzichtbare mantel of een toverhandschoen. Het wordt niet gemeld in de documentaire, maar ook in Nederland doet dit verschijnsel zich voor. Vorig jaar werden twee jongens in Leeuwarden veroordeeld, omdat ze een medespeler van RunEscape met geweld een virtueel amulet en masker afhandig hadden gemaakt.

Hoogtepunt?
Het relaas van Peter Ludlow, een Amerikaanse hoogleraar die geldt als een van de grootste kenners van virtuele werelden. Hij werd door uitgever Electronic Arts uit The Sims Online geknikkerd, omdat hij daar een online krant uitbracht met artikelen over de schaduwkanten van dit spel. Te zien is hoe Ludlow via de computer van een vriend terugkeert in de schijnwereld. Het virtuele huis dat hij daar had gebouwd staat er nog, inclusief de twee katten die hij daar virtueel hield. Ludlow kan niet meer naar binnen om ze vrij te laten.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden