Parade

Een 8 gaf meester Arendo Joustra voor deze Prinsjesdag. De gastcommentator voor de NOS was zichtbaar aan zijn trekken gekomen bij het grootkruis van de militaire Willemsorde en de gala-glasberline - vaste ingrediënten van een oermonarchale Hollandse traditie.


Crisis of niet: televisie poetste al haar tafelzilver voor een volle dag feest. De kroonjuwelen werden uit de kast gehaald. Herman Pleij paradeerde 's middags in Studio MAX Live. Tegen de avond salueerde historica Reinildis van Ditzhuyzen bij Tijd voor MAX en boog oud-Trouwverslaggever Fred Lammers voor Editie NL.


Hilversumse folklore.


Wat binnen die traditie steeds meer opvalt, is het overijverige enthousiasme waarmee de NOS de slingers ophangt. Op dagen als deze verliest de 'neutrale' omroep alle journalistieke decorum en gaat vol aan de zwier, den vaderland getrouwe.


Niemand heeft immers de omroep ooit opgedragen de onderdanigheid uit te venten en feitjes te verpakken in nuffige teksten over het weer, de paarden voor de gouden koets en de - hemeltje - 'spannende' bocht bij sociëteit De Witte. Een van de paarden heette Nigel, wist Astrid Kersseboom, zelf doorgaans een volbloed nieuwsdier. Vooraan de opperstalmeester op Witch, de schimmel. En kijk: daar reed Pascal, het paard van Beatrix.


En goh, wat boffen we met het weer, want net regende het nog, verzuchtte Astrid tegen Joustra. Die vond het 'een mooi gebaar van de lakei, dat hij bij de koningin zijn arm ophoudt om het instappen te vergemakkelijken'.


Grote grutjes.


Joustra bij aanvang van de Troonrede: 'Hij heeft een tekst in handen.' Dat was het moment om een nieuwe slinger op te hangen bij NOS.nl: een 360 gradencamera in de Ridderzaal die de kijker tijdens de Troonrede via tablet of laptop zelf kon bedienen. Het was met tromgeroffel aangekondigd op tv.


Zelf regisseur worden. Het biedt vast oneindige perspectieven, maar dinsdag leek niet de gepaste gelegenheid voor het digitale speeltje. Het geluid op NOS.nl liep een paar seconden achter op de tv-registratie. Mooi: je kon inzoomen tot wel 500 procent. Maar de sprekende koning was nauwelijks te zien: die zat te ver weg van de camera. Dus werd de gebruiker haast wel verplicht tot een ronde langs een in zijn imposante wenkbrauwen graaiende Lubbers. Van links naar rechts het witte pepermunthoedje van Mei Li Vos. En hadden we hier niet het achterhoofd van Diederik Samsom vol in het vizier?


Nog niet uitgespeeld, maakte ik een uitgebreide excursie door de Ridderzaal, als op Open Monumentendag. Leuk speeltje, al waren de beelden schokkerig en was de tv-registratie een stuk helderder. Helaas had ik er wel de vlotte woorden van de koning door gemist.


Gelukkig had de NOS de beelden van de parade op de site nog even samengevat. In slowmotion onder zoete muziek, als in de emotionele afloop van een heldenepos uit Hollywood. Je maintiendrai bij de NOS: de werkelijkheid verbeelden door haar te verfraaien.


De dag van de debuterende koning kende ook een abdicatie. Die van Martine Bijl, die na 27 jaar afscheid nam van de groenten van Hak. De eenmalige reclamespot - een inhaker vol woordspelerige grollen - was 's ochtends al trending topic. Heel Holland hakt. En terecht: de ongekroonde koningin weet nu al drie generaties te betoveren, vanaf haar jaren als zangeres, tot later panellid in Wie van de drie en haar wedergeboorte als onderkoelde warme bakkersvrouw van MAX. Knap gedaan van haar groentenman, zoveel tranen om een virtuele vorstin. Driewerf hoera.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden