Paprika's rechtstreeks naar klant

Tuinders willen niet meer afhankelijk zijn van supermarkten. Ze verkopen hun spullen via internet in de hoop zo meer te verdienen en nieuwe kansen op het spoor te komen.

GERARD REIJN

AMSTERDAM - Jan Kameraad uit 's-Gravezande, hartje Westland, staat te glunderen met de doos die hem net in de handen is gestopt. Hij somt de inhoud op: 'Paprika's, een aubergine, jalapeño's, broccocress, tomaten, een komkommer. Maar ook een pot chutney, en een pot sambal. En drie potplanten, beaucarnea's om precies te zijn.

Donderdag besteld, vrijdagochtend geoogst in de Zuid-Hollandse kassen, en nu, vrijdagmiddag, bij hem afgeleverd. 'Je ziet de druppeltjes nog op de steeltjes zitten', zegt hij. 'Ik zoek altijd naar die lekkere Westlandse producten, maar in de supermarkt vind je alleen maar spullen uit Spanje of nog verder weg.'

Maar sinds een paar weken heeft hij het via de website Versvandekweker voor het uitzoeken. De webshop is opgezet door een groep van twaalf glastuinders, een handelaar en een innovatiecentrum, met als doel: de hele tussenhandel, inclusief de supermarkt, omzeilen. Inmiddels doen er al 55 tuinders aan mee.

Het concept is simpel. De klant bestelt via de site. Een paar uur voordat de spullen bij hem worden afgeleverd, worden ze geoogst. Dat scheelt dagen verleptijd. Nu nog levert Versvandekweker maar drie keer per week, en voorlopig alleen nog in de regio Rotterdam en Den Haag, maar op termijn moet dat groeien. Vaker leveren, en vooral: in een groter gebied. Amsterdam moet erbij komen. En de horeca, daar gaat Versvandekweker ook langs.

Het initiatief werd geboren na een onderzoek door bedrijfskundig adviesbureau Kenlog. Onderzoeker Henk van Eijk: 'Wij constateerden twee grote problemen. De tuinders hebben geen contact met de consument, ze weten niet wat hij wil hebben. Het tweede probleem is dat de prijzen te laag zijn. Dat komt doordat de kwekers alleen maar produceren wat de afnemers, de supermarkten willen, en die nemen alleen af tegen de laagste prijzen.'

Roy Persoon, een van de deelnemende tuinders, toont zijn paprika's. Tussen de metershoge rijen paprikaplanten staan plukkers op elektrische karren. Ze plukken de rode en groene paprika's, en gooien die in smalle containers. Persoons opa teelde al niets anders dan paprika's, zijn vader ook, en nu staat hij, 23 jaar oud, aan het begin van zijn carrière als ondernemer. Hij zegt: 'We moeten een ander businessmodel ontwikkelen. We telen nu superefficiënt eerste kwaliteit paprika's. En toch is het niet meer rendabel te maken. We hebben al twee jaar verlies geleden, en dit jaar gaat dat weer gebeuren.' Hij is niet de enige met dat probleem; de hele glastuinbouw kampt al jaren met verliezen.

'We willen rechtstreeks aan de klant leveren omdat we dan betere prijzen kunnen krijgen. Maar we willen vooral van de klanten weten wat ze willen hebben. Zodat we kunnen inspelen op de vraag van de consument. Als je dat weet, heb je iets aan te bieden wat een ander niet heeft. Dat hoeft dan niet allemaal via die website te worden verkocht omdat de supermarkt er vanwege de exclusiviteit een goede prijs voor moet betalen.'

Hij loopt naar een hoekje van zijn kas. Daar, op een hoekje van misschien 100 vierkante meter, staan pepers. Tien verschillende soorten. Bijna zwart, groenwit, rood, lang, dik, dun: van alles wat. Hier wordt geëxperimenteerd. 'We hebben al wel gemerkt dat die witgroene te heet zijn, die gaat het niet doen in Nederland. Ja, misschien voor Indische restaurants. Maar er zijn ook mildere.'

De komende jaren moet dat hoekje heel snel groeien. Hier moeten de producten vandaan komen die nergens anders te koop zijn. En die hij niet hoeft te verkopen tegen bodemprijzen. 'Het is niet de bedoeling dat al die pepers via de website worden verkocht. Maar we kunnen er wel mee experimenteren. En we vragen de klanten wat ze ervan vinden. Als we weten dat een bepaald product goed valt, kunnen we het op de markt brengen.'

Is die website eigenlijk niets anders dan een modernisering van het stalletje aan de straat? Helemaal niet, roept Henk van Eijk van adviesbureau Kenlog, een van de initiatiefnemers, een beetje geschrokken. 'Dat stalletje aan de straat, dat is nooit de eerste kwaliteit. Wij verkopen alleen de beste spullen. En bovendien heb je bij dat stalletje aan de straat nauwelijks keuze. Wij willen juist een zo breed mogelijk palet bieden. Liefst breiden we het in de toekomst uit met een zo compleet mogelijk vers-aanbod. Met brood, met vis, met van alles.'

Overslaan van tussenhandel is een trend

Boeren en tuinders die rechtstreeks aan de klant leveren: het is een trend. Boerenmarkten floreren. Via de website Okvlees kunnen consumenten biologisch of scharrelvlees rechtstreeks van boer en slager bestellen. Chique winkels op het platteland, zoals Lindenhoff, wekken graag de suggestie dat hun spullen rechtstreeks van de boer komen.

In het midden van het land hebben boeren zich georganiseerd onder de website Boerenhart, maar die levert alleen aan professionele afnemers.

Een van de problemen van boeren om samen producten via internet aan te bieden, is de software. Een webshop maken is geen probleem, maar een webshop voor tientallen ondernemers is dat wel. Softwareontwikkelaar Coena kwam met een oplossing. 'Voor de gebruiker ziet het er uit als één webwinkel', zegt Martin Rodenburg van Coena, 'maar elk van de deelnemende ondernemers behoudt grotendeels zijn eigen vrijheid.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden