Paniek is onnodig als u sirene hoort

Zwaailichten en sirenes veroorzaken onnodige chaos in het verkeer. Automobilisten weten niet hoe ze voorrang moeten verlenen aan de hulpdiensten. Bestuurders van ambulances, brandweer- en politieauto's volgen sterk uiteenlopende opleidingen, waardoor hun omgang met weggebruikers verschilt.

AMSTERDAM - Dat blijkt uit onderzoek dat het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) maandagheeft gepresenteerd. Van de ruim 2.100 ondervraagde automobilisten denkt 73 procent ten onterechte door rood te mogen rijden om ruimte te maken voor hulpdiensten. Driekwart van de automobilisten denkt dat uitwijken naar de berm op een provinciale weg een goede optie is, terwijl dit gevaarlijk kan zijn.

'Weggebruikers horen tijdens rijles dat hulpdiensten voorrang hebben, maar ze leren niet hoe ze die moeten verlenen', zegt Karin Groenewegen (29) projectleider van het onderzoek.

Er wordt 'wel degelijk' aandacht aan voorrangsvoertuigen besteed, aldus Peter van Neck, voorzitter van Vereniging Rijschool Belang. 'Het probleem is dat er geen goede richtlijnen bestaan voor voorrang verlenen, iedereen rommelt maar wat aan.'

Die richtlijnen heeft het IFV nu opgesteld. Een van de adviezen is om alleen ruimte te maken als dat veilig kan. Groenewegen: 'Graag plaatsmaken voor hulpdiensten, maar niet ten koste van alles. Dat is de kern.'

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) moet zorgen voor goede voorlichting en duidelijke afspraken, vindt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe. De Tweede Kamer praat waarschijnlijk donderdag met de minister over de regels.

Hoeveel ongelukken met hulpdiensten er jaarlijks plaatsvinden is onbekend. Groenewegen: 'We schatten dat het er behoorlijk wat zijn. Mensen raken in paniek van sirenes en zwaailichten en halen gekke capriolen uit.'

De bestuurders van voorrangsvoertuigen dragen zelf ook bij aan de verwarring, zegt ze. 'Politie, brandweer en ambulance leiden allemaal hun eigen mensen op. Elke rijopleider geeft andere adviezen mee.'

De opleidingen verschillen sterk van elkaar in duur - variërend van vier weken tot acht maanden - en in uitvoering. De ene werkgever laat bestuurders oefenen op een simulator, de ander stuurt ze naar een circuit.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden