'Paleis op de Dam moet weer stadshuis worden'

Paul Rosenmöller is burgemeester en het Paleis op de Dam is weer van het volk: GroenLinks-aanvoerder Maarten van Poelgeest (44) laat zijn fantasie de vrije loop in het boekje 'Meer Amsterdam'.

Van onze verslaggever Jaap Stam

In 2020 is de voormalige GroenLinks-leider Paul Rosenmöller (dan 63 jaar) bezig aan zijn tweede termijn als burgemeester van Amsterdam. Het Paleis op de Dam is teruggegeven aan het volk en fungeert weer als stadhuis. Langs de zonzijde van het IJ kronkelt een kilometers lange houten steiger, ‘het balkon van Noord’. De elektrische scooter heeft de auto goeddeels uit de stad verdreven.

Vrije geesten

De Wibautstraat is bezet door vrije geesten, de kantoorpanden zijn omgetoverd tot galeries, clubs, ateliers en cafeetjes. De Beurs van Berlage is openbaar toegankelijk en herbergt winkeltjes, twee restaurants en een speakers corner. In 2030 kun je op de Rembrandttoren bij het Amstelstation een zeppelin nemen naar Rotterdam, Berlijn en andere steden.

De Amsterdamse aanvoerder van GroenLinks en wethouder ruimtelijke ordening, Maarten van Poelgeest (44), laat zijn fantasie de vrije loop in Meer Amsterdam. Het boekje – een opmaat voor de gemeenteraadsverkiezingen van 3 maart – wordt vanavond gepresenteerd op de nieuwjaarsbijeenkomst van GroenLinks Amsterdam. In Meer Amsterdam neemt hij de lezer mee op een wandeltocht door het Amsterdam van 2020 en blikt hij soms nog verder.

‘Het is een pleidooi voor eerherstel voor de stad. Onze economie is steeds meer een stedelijke economie. Creativiteit, kennis, dienstverlening, toerisme en handel – waar we het van moeten hebben – gedijen het beste in de stad. Dat vraagt om een bepaald type investeringen. De stad moet gezellig zijn en veel voorzieningen hebben. Bedrijvigheid volgt mensen.’

Rosenmöller burgemeester van Amsterdam?
‘Hij heeft in de haven gewerkt, hij is lekker eigenwijs. Amsterdam is een van de grootste vrijplaatsen van ons land. Rosenmöller heeft wel iets vrijgevochtens. Niet het Veronica-liberalisme – gewoon jezelf zijn, en met de rest heb ik niks te maken – hij koppelt het aan verantwoordelijkheid.’

Met de zeppelin naar Parijs?
‘De zeppelin is het meest miskende transportmiddel. Hij is makkelijk af te meren: langs een hoog gebouw, ze vliegen snel: 350 kilometer per uur, er kunnen een paar honderd passagiers in. We moeten verbonden blijven met de rest van de wereld. Met de zeppelin kan dat op een manier die te verdragen is door het milieu.’

Elektrische scooters verjagen de auto?
‘Met een kleine financiële stimulans van het stadsbestuur hebben we in 2010 een nieuwe sociale norm gecreëerd: het is niet cool op zo’n herriemaker. Ook dankzij de vele oplaadpunten werd de elektrische scooter steeds aantrekkelijker. Mijn ideaal is een autoluwe binnenstad. Het wordt vriendelijker en stiller, terwijl het wel druk blijft.’

Balkon van Noord?
‘De noordwal is het mooiste stukje van het IJ: de zonzijde. De tuindorpen in Noord waren altijd afgesneden van het water door de fabrieken en scheepswerven. Die zijn vertrokken, en als je iets van de industriële geschiedenis wilt behouden, moet je iets bedenken om de oever meer van de mensen te maken. Dat kan met een steiger van een meter of 10 breed., een soort promenade waar je kunt flaneren.’

Is Meer Amsterdam een luchtkasteel, een droom, een ideaal of een toekomstvisie?
‘Zeker geen luchtkasteel. Om het spannend te maken, heb ik dingen uitvergroot, misschien een beetje karikaturaal, maar in de volle overtuiging dat het haalbaar is.’

Met welke partijen zijn uw plannen het beste uit te voeren?
‘Ik wil door met rood. Er is een groot vertrouwen tussen de PvdA en GroenLinks. Vier jaar lang is er niet gelekt uit het college. Dat is een unicum in Amsterdam. De vergaderingen van het vorige college (van PvdA, VVD en CDA – red.) waren nog niet afgelopen of het lekken begon. Ze vinden ons saai en netjes. Dat vind ik een groot compliment.’

Gezien de peilingen zal er een derde partij moeten aanschuiven.
‘Als het om de sociale kant gaat, zou ik de SP er wel bij willen hebben. Als het meer gaat om de groene en economische plannen: dat gaat makkelijker met D66.’

Maarten van Poelgeest (ANP) Beeld
Maarten van Poelgeest (ANP)

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden