Pakketje bezorgen? Neem een drone!

AMSTERDAM - Amazon.com wil over vier à vijf jaar pakketten gaan bezorgen met kleine onbemande helikopters. Topman Jeff Bezos van de Amerikaanse websuper toonde zondag in een tv-interview een proefopstelling. Technische belemmeringen zijn er volgens Bezos nauwelijks, 'al moeten we voorkomen dat zo'n ding landt op het hoofd van iemand op straat'. Toestemming van de autoriteiten is een groter obstakel.


De drones die Amazon wil inzetten zijn octocopters, uitgerust met acht rotors, die vliegen als een helikopter. De bezorging moet volautomatisch geschieden. Onderaan de drone zit een grijparm die een standaard plastic transportcontainertje omklemt. Op basis van GPS-coördinaten vliegt de robotbezorger naar het afleveradres en terug.


'We kunnen objecten tot 2,3 kilo binnen een halfuur bezorgen', zegt Bezos. 'Dat dekt 86 procent van alles wat we bezorgen.'


Bezos liet in de uitzending onvermeld dat de nieuwe dienst, Prime Air, alleen kan worden aangeboden bij klanten die in de buurt wonen van een distributiecentrum. De drones hebben een bereik van maximaal 16 kilometer. Amazon heeft ruim 35 centra in de Verenigde Staten, een stuk of twintig in Europa en tien in Azië.


Een ander obstakel: een drone kan niet bij de klant aanbellen. In een promotiefilm landt de Amazondrone in iemands achtertuin, laat de container los en vliegt weer weg. Klanten in een flat, appartement of kantoortoren zijn voor de robot onbereikbaar.


Maar eerst moet Prime Air nog een bureaucratische hindernis nemen. De FAA had volgend jaar al richtlijnen klaar moeten hebben, maar de Amerikaanse luchtvaartautoriteit worstelt met de veiligheid en het privacyvraagstuk. De regels gelden voor onbemande drones, die van afstand door een gecertificeerde piloot worden bestuurd, en niet de autonome robotbezorgers die Bezos voor ogen heeft. Voor systemen die zelfstandig obstakels kunnen omzeilen worden pas ergens tussen 2016 en 2020 regels en keuringen verwacht.


Bezos is niet de eerste die over robotbezorgers begint. Frederick Smith, oprichter van de koeriersdienst FedEx, droomt al langer van een vloot van drones, die in zijn plannen wordt bestuurd vanuit een gewoon vliegtuig bemand met piloten. Smith trekt een vergelijking met de wagons van een goederentrein, die door een locomotief worden voortgetrokken.


Drones worden tot nu toe voornamelijk ingezet voor militaire taken, inspectievluchten door boeren, netbeheerders en wetenschappers, maar ook door makelaars en journalisten die om uiteenlopende redenen een huis of perceel van bovenaf willen fotograferen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden