Paars is de kleur van 2018: mindfull en spiritueel

Designcriticus Jeroen Junte signaleert de nieuwste designtrends.

Pantone 18-3838 Ultra Violet is niet zomaar een kleur. Dit paars staat voor origineel, vindingrijk en visionair. Een kleur die complex en beschouwend is bovendien. Maar vooral is het de kleur die we komend jaar gaan terugzien in mode, design en vooral ook in de media. Dat is tenminste wat het gezaghebbende kleurinstituut Pantone voorspelt.

Het lichte maar toch diepe paars is uitgeroepen tot Color of the Year 2018. Het zal wel, kun je dan denken. Maar wat was de kleur die we vorig jaar overal zagen? Millenial Pink, inderdaad precies de kleur die al in 2015 door Pantone werd uitgeroepen tot kleur van het jaar.

Wat je verder ook van paars vindt - de meningen zijn vaak uitgesproken - een makkelijke kleur is het niet. Van de Purple Haze van Jimi Hendrix tot Teletubbie Tinky Winky, het volvette paars heeft een subversief en licht-anarchistisch imago. Al moeten we het volgens Pantone in een andere hoek zoeken.

Het lichte paars van 2018 verwijst naar mindfulness en spiritualiteit, waar paarse lichtgolven en dito aura's het pallet domineren. 18-3838 Ultra Violet biedt dan ook een meditatieve vluchtheuvel voor de overprikkelde wereld, aldus Pantone. Praktisch is het in elk geval zeker: het paars vormt een aangename ton sur ton met millenial pink.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden