P O P

De Amerikaanse producer Teddy Riley is een van de grondleggers van de eigentijdse r & b. De muziek van zijn groep Guy vormde de blauwdruk van de 'New Jack Swing'-stijl, die in de loop van de jaren negentig talloze zwarte vocale groepen zou opleveren....

Tien jaar hebben Teddy Riley, Aaron Hall en Damion Hall nodig gehad om de zakelijke en persoonlijke geschillen bij te leggen, maar nu zijn ze terug met een plaat, waarop de authenthieke Guy-sound in een modern jasje is gestoken. Riley zette zijn vorige groep Blackstreet er zelfs voor aan de kant.

Niets is aan het toeval overgelaten om de comeback tot een succes te maken. Het songmateriaal is degelijk en mooi in balans, met een paar fraaie funky hiphopnummers naast de typerende zwoele Guy-ballads, die het weer goed zullen doen als soundtrack bij een romantisch rendez-vous.

Alleen in de eigentijdse productie en in de tekstonderwerpen is te merken dat er tien jaar zijn voorbijgegaan. Zo figureert Internet in Love Online (inclusief een smachtend 'email me!'), terwijl Aaron Hall de smartlap Why You Keeping Me From My Baby richt aan zijn ex-vrouw, met wie hij in een juridisch gevecht is verwikkeld over een omgangsregeling met zijn zoontje. Toch blijft Guy op Guy III dapper geloven in de eeuwige liefde, die alles en iedereen bij elkaar brengt.

Palmskin Productions: Künstruck. Pussyfoot.

Palmskin Productions is dit weekeinde in Nederland voor een optreden op het 'De Nachten'-festival in Paradiso. Het Engelse project van producer Simon Richmond maakt deel uit van de 'Pussy Foot Live Revue', waar hij optreedt naast Howie B.'s eigen Daddylonglegs.

Howie B. mag dan wereldfaam hebben verworven als producer van U2. Als hij zijn eigen gang gaat, neigt zijn muzikale smaak toch meer naar underground.

Dat bleek al uit eerder verschenen producties van hemzelf, maar ook uit de andere muziek op zijn label Pussyfoot. Künstruck is een album met afwisselende, inventieve elektronische tracks. Mooi helder geproduceerde collages van samples en beats, die af en toe even in de richting komen van big beat of ambient, maar die vooral hun best doen om in de buitencategorie te blijven.

Phats & Small: Now Phats What I Small Music. Multiply.

Beetje duffige titel heeft het eerste Phats & Small-album Now Phats What I Small Music, maar dat zal het succes van de plaat nauwelijks in de weg staan. De Engelse groep heeft met zijn commerciële clubhouse tot nu toe al drie grote hits gescoord. De laatste, Tonite, is daarvan misschien wel de beste: een gedreven funky disconummer met een meeslepend koortje en een tekst die refereert aan het aloude house-thema van 'unity'.

Vanuit hun home-studio in Brighton bestoken Phats & Small de popwereld met een sound, die refereert aan Masters At Work, Cassius, Stardust en Armand van Helden. Het duo maakt gebruik van hetzelfde bronmateriaal: jaren zeventig disco-samples, die worden bewerkt met klankfilters, om ze die zuigende, eigentijdse sound te geven.

De instrumentale composities zouden het stuk voor stuk goed kunnen doen op de clubvloer, maar Phats & Small excelleren vooral in de vocale nummers. Zonder al te veel water bij de wijn te doen, zijn ze er nu al drie keer in geslaagd om de overstap te maken naar de poplijsten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.