P & O en Stena Line gaan saneren

De Britse rederij P & O gaat het aantal veerdiensten over de Noordzee beperken. De rederij stopt met drie vrachtroutes: tussen Dover en Zeebrugge, tussen Felixstowe en Zeebrugge en tussen Felixstowe en Rotterdam....

P & O maakte het besluit dinsdag bekend. Het is een onderdeel van een grootscheepse reorganisatie, waarbij P & O en Stena Line een einde maken aan hun onderlinge samenwerking. De Britse rederij zal de in 1998 opgerichte joint-venture met Stena Line over het Kanaal beëindigen. P & O betaalt Stena Line voor haar belang van 40 procent in P & O Stena Line 240 miljoen euro. Ook krijgt Stena nog een dividenduitkering van vijftien miljoen euro. P & O wordt daardoor voor 100 procent eigenaar van de gezamenlijke veerdiensten over het Kanaal.

Het Zweedse Stena Line zal zich volledig kunnen concentreren op de op de diensten waarvan zij weer 100 procent eigenaar is: de passagiersdienst tussen Hoek van Holland en Harwich en een tweetal vrachtdiensten op de Noordzee, plus de routes op de Ierse Zee en in Scandinvië.

Als gevolg van het schrappen van de vrachtdiensten op Zeebrugge door P & O zullen in totaal honderd banen vervallen. Havenarbeiders in Zeebrugge kwamen gisteren ook onmiddellijk tegen het besluit in geweer. Na een korte staking werd besloten om de komende dagen stiptheidsacties te houden. Voor Zeebrugge komt de klap hard aan. De dienst op Dover is voor Zeebrugge jaarlijks goed voor een overslag van drie miljoen ton, en die op Felixstowe voor bijna een miljoen ton. Dat komt neer op 12 procent van het totale goederenverkeer van Zeebrugge. Nederlandse vakbonden zeiden gisteren dat mogelijk ook in Rotterdam enkele tientallen banen zullen vervallen, hoewel Stena Line die route van P & O zal overnemen.

P & O is al enige tijd bezig met een reorganisatie. Vorige maand maakte de Britse rederij nog bekend duizend banen te schrappen bij dochter P & O Nedlloyd, die is gespecialiseerd in containervervoer. De lijndiensten over de Noordzee hebben een moeilijk jaar achter de rug. De economische terugslag, het wegvallen van de inkomsten uit belastingvrij winkelen en vooral de MKZ-epidemie hebben deze diensten zwaar getroffen. Vorig jaar zou P & O alleen daardoor al zo'n twintig miljoen euro aan inkomsten zijn misgelopen. Ook Stena Line had in 2001 een slecht jaar. De dienst Hoek van Holland naar Harwich vervoerde honderdduizend passagiers minder en zag ook het vrachtvervoer dalen. Op dit moment stijgen het aantal passagiers en het vrachtvolume weer.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.