P.F. Thomése, Frans van Deijl en Cees Nooteboom

Verkijk je niet op de titel 'Voetbal', door Jean-Philippe Toussaint mijd je juist het EK. Ook terug naar Normandië in 1944, het Syrië van nu en meer net verschenen titels.

P.F. Thomése; AtlasContact; euro; 19,99

Voetbal
De overeenkomst tussen het kijken naar een voetbalwedstrijd en het bedrijven van de liefde is dat de angst voor de dood ogenblikkelijk verdwijnt, schrijft de Franstalige Belg Jean-Philippe Toussaint in Voetbal, vertaald door Marianne Kaas. Dit kleinood biedt een alternatief voor wie even geen zin heeft in de EK-wedstrijden in Frankrijk. Toussaint woonde het WK van 2002 in Japan bij, en zijn observaties van slechts de warming-up voor Turkije-Brazilië leveren al schitterend proza op.

Wat het oog je vertelt - Kijken als avontuur
Na de keuze uit de mooiste stukken van Cees Nooteboom over literatuur, die vorig jaar verscheen, brengt hij nu in Wat het oog je vertelt - Kijken als avontuur stukken bijeen over beeldende kunst, architectuur en fotografie. Anselm Kiefer, Piet Mondriaan, Hugo Claus, Rineke Dijkstra en Zurbarán passeren de revue, voorafgegaan door de rede die Nooteboom uitsprak in 2009, toen hij de Prijs der Nederlandse Letteren kreeg: 'In de turbulente wereld waarin ik geleefd heb, oorlog, Koude Oorlog, atoomdreiging, dekolonisatie, is er altijd een constante geweest, de erfenis van mijn gymnasiumjaren, de verhalen die mijn leven hebben begeleid.' De schrijver leert ons hoe je door kennis nog beter leert kijken.

Verzameld nachtwerk
Acht jaar na de 'autobiografieën' uit Nergensman bundelt P.F. Thomése opnieuw een keuze uit zijn essays, columns, lezingen en colleges. In Verzameld nachtwerk neemt hij zichzelf onder meer een interview af. 'Waarom vindt u het zo erg om zich bloot te geven?' 'U gaat er kennelijk van uit dat zich blootgeven een goede zaak is. Ik betwijfel dat. Is niet de kunst uitgevonden om onze gevoelens te onderzoeken zónder ons bloot te geven?'

Jean-Philippe Toussaint; Vleugels; euro 17,95

Een weekendje oorlog

In juli 1944 landden de geallieerden op de kust van Normandië. Journalist Frans van Deijl stuurt in de roman Een weekendje oorlog vier vrienden 72 jaar later naar het slagveld van weleer. Gijs, Dennis, Jochem en Beau willen daar de kliffen beklimmen die de Amerikanen destijds ook op moesten, onder moordend Duits mitrailleurvuur. Het viertal vertrekt vol goede moed, maar allengs gaat er van alles mis, vooral ook omdat het kwartet zich ter plekke presenteert als Amerikaan. Dat kun je beter niet doen, zeker als er op, rond en in de bunkers ook nog Duitsers blijken te zijn.

Frans van Deijl; Podium; euro 18,50

De nieuw Odyssee

Patrick Kingsley, specialist migratie bij The Guardian en vorig jaar in Engeland uitgeroepen tot buitenlandjournalist van het jaar, bezocht zeventien landen in Europa, Azië en Noord-Afrika om inzicht te krijgen in de grootste migratiegolf sinds de Tweede Wereldoorlog. In De nieuwe Odyssee - het verhaal van de Europese vluchtelingencrisis reist hij mee met de vluchtelingen en portretteert grenswachten, mensensmokkelaars en vrijwilligers die hulp bieden. De Somalische Warsan Shire: 'Niemand zet zijn kinderen in een boot, tenzij het water veiliger is dan het land.'

Patrick Kingsley; Q; euro 22,50

De culturele revolutie

Na Mao's massamoord (2012) en De tragiek van de bevrijding (2013) voltooit Frank Dikötter, hoogleraar in Hongkong, zijn trilogie over China onder Mao Zedong met Deculturele revolutie - een volksgeschiedenis 1962-1976. Het slot gaat over het bloedbad op het Tianenmenplein in 1989: 'Vertoon van ijzeren vastberadenheid, bedoeld om een signaal te geven dat tot op de dag van vandaag nog naklinkt: waag het niet om vraagtekens te plaatsen bij het monopolie van de eenpartijstaat.'

Frank Dikötter; Spectrum; euro 29,99

De vijand van iedereen

Hebben Zwartbaard en Simon de Danser, notoire kapers en zeeschuimers van toen, iets uit te staan met eigentijdse hackers, piratenpartijen en Anonymus-collectieven? Daniel Heller-Roazen, hoogleraar aan Princeton University, neemt een duik 'in de onduidelijke ruimte tussen vijandschap en criminaliteit'. Zijn erudiete, volkenrecht met geschiedenis en filosofie vervlechtende onderzoek (de literatuurlijst telt 34 dichtbedrukte pagina's) werd als De vijand van iedereen vertaald.

Daniel Heller-Roazen; Boom; euro 24,90

De dag dat ze ons komen halen

Niet voor tere zieltjes, vond The Independent. Geen boekje voor het slapengaan, meende ook The Times. In De dag dat ze ons kwamen halen tekent Janine Di Giovanni, correspondent voor Newsweek, de verhalen op van gewone Syriërs die moeten overleven in een uitzichtloze oorlog. Di Giovanni verzamelde hun getuigenissen tussen juni en december 2012 in steden als Damascus, Latakia, Homs, Zabadani en Aleppo. Het motto ontleende ze aan Zafóns De schaduw van de wind: 'Oorlogen hebben geen geheugen, en niemand heeft de moed om ze te begrijpen.'

Janine di Giovanni; Atlas Contact; euro 19,99
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden