Oxxio doet maar wat

Problemen met bedrijven en overheidsdiensten? Op=op gaat elke zaterdag op zoek naar antwoorden. Vandaag: meterstanden en een dure autoverzekering.

WILCO DEKKER en MICHAEL PERSSON

Soms hoef je zelf niet eens een fout te maken om ellende te krijgen met meterstanden. Neem mevrouw Van Wijngaarden. Wanneer zij in oktober uit Nieuwegein verhuist, geeft ze haar stroommeterstanden door aan Oxxio. Op de ene meter staat 39.275, op de andere 40.784 (dal- en piekuren). Ze verwacht ongeveer 100 euro terug. Maar dan komt de eindafrekening: 229,19 bijbetalen.

Wat blijkt: in de factuur staat bij beide meters 40.784 als eindstand. Foutje. Mevrouw van Wijngaarden krijgt bij Oxxio echter nul op het rekest. Zij moet een correctieverzoek indienen bij netbeheerder Stedin. Het correctieverzoek wordt geweigerd. Mevrouw moet het makelaarsrapport met de meterstanden opsturen, later ook nog een foto van de meter (met krant).

Helaas: dan wordt de 229,19 euro van haar rekening afgeschreven. Ze storneert de afboeking en belt Oxxio. Dat zegt nu dat het contact gaat zoeken met Eneco, de leverancier van de nieuwe bewoners van het huis in Nieuwegein, en dat Eneco moet meewerken om de meterstanden te corrigeren. Later krijgt mevrouw te horen dat Eneco daar geen zin in heeft.

We bellen iedereen na: Oxxio, Stedin, Eneco (allemaal onderdelen van hetzelfde bedrijf). Wat blijkt: Oxxio doet maar wat en zegt maar wat. Al in december heeft Stedin het correctieverzoek gekregen, én ingewilligd. Op de een of andere manier komt die informatie pas in februari bij de klantenservice van Oxxio terecht.

'Toen is er verwarring ontstaan', mailt een woordvoerder van Oxxio naar de krant. 'De klantenservice dacht dat Stedin de meterstanden verkeerd had gecorrigeerd. Dus hebben wij opnieuw een correctieverzoek gedaan.' Dat wordt afgewezen. Stedin en Eneco blijven niet bezig.

Dus krijgt mevrouw Van Wijngaarden de afgelopen week een factuur van 244,19 (met 15 euro administratiekosten), en een verzoek snel te betalen, want anders komen er incassokosten bij.

Oxxio erkent vrijdag in een mailtje aan de krant dat het fouten heeft gemaakt. Er wordt een nieuwe eindafrekening gemaakt, en de in rekening gebrachte opzegvergoeding komt te vervallen. Mevrouw van Wijngaarden is dolblij.

Autoverzekering kan 428 euro kosten, maar na protest opeens naar 292,14 euro zakken

Akkoord, verzekeraars hebben het niet makkelijk, maar klanten voor het lapje houden is niet de oplossing. Lezer Frank Janssen heeft al tien jaar (schadevrij) een autoverzekering bij Proteq in Heerhugowaard, onderdeel van SNS Reaal. Recent valt de nieuwe premie in de bus: 428 euro, tegen 335 euro vorig jaar.

Kan gebeuren. Toch vraagt hij bij hetzelfde Proteq een vrijblijvende offerte aan voor dezelfde verzekering. 'En wat blijkt, de premie is geen 428 euro maar 292,14 euro', schrijft Janssen. 'Hetzelfde geintje heeft zich vorig jaar afgespeeld en na een vervelende briefwisseling en excuses is de premie toen bijgesteld zoals werd geoffreerd via internet. Uitleg, excuses en mooie beloften van vorig jaar zijn dus niet waargemaakt. Ik voel mij nu voor de tweede maal voor de gek gehouden.'

Volgens Janssen is dit verboden misleiding, maar dat klopt niet, zegt toezichthouder AFM. Verzekeraars zijn niet wettelijk verplicht het nieuwste tarief te bieden. Dus pogen ze die wel vaker te verdoezelen, om de winst op peil te houden. Goed blijven opletten dus, adviseert de AFM. Net als lezer Janssen, die van Proteq opnieuw de lagere premie krijgt, met opnieuw uitleg en excuses.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden