Overtuigende voorstelling van uiterst pijnlijke gesprekken

THEATER Ze komen elkaar tegen in een supermarkt, Gina en Omar. Zij, een gepensioneerde advocate, hij een hoffelijke jongen die haar karretje terugbrengt en helpt boodschappen sjouwen....

Maar dat laatste is niet het geval, zo blijkt gaandeweg in Gina en Omar, het nieuwste theaterstuk van Ger Beukenkamp in de Bellevue Lunchtheater-serie. Omar is Algerijn en hun ontmoeting is niet geheel toevallig. Na een tijdje herkent Gina de jongen als de zoon van een man die zij heeft verdedigd in een uitzettingsprocedure. In de elegante salon van Gina ontrolt zich een confronterend, uiterst pijnlijk gesprek.

Zeker het begin van Gina en Omar is sterk; voorzichtig tasten de personages elkaars beweegredenen af, als toeschouwer ga je er helemaal in mee. Verwachtingspatronen moeten bijgesteld en snelle conclusies verworpen voordat de tuttige advocate en de vlotte allochtoon uiteindelijk hun ware gedaante kunnen krijgen.

En dan blijkt er een grote kloof tussen hen beiden te bestaan – maar niet een waar je in eerste aanleg aan zou denken. Omar draagt een vreselijk geheim met zich mee en Gina moet het met hem delen, of ze nu wil of niet.

Ineke Veenhoven en Achmed Akkabi spelen overtuigend, en de tekst van Beukenkamp bevat een aantal aardige verrassingen. Het draait hier om twee personen die elkaars achtergrond en identiteit nu eens niet met grote ogen van onbegrip bezien. Sterker: Gina en Omar begrijpen elkaar wonderwel. Dat is ook de reden dat ze elkaar kunnen vergeven, waardoor het stuk een mooie evenwichtige lading krijgt.

Karin Veraart

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden