Overstap Bart de Liefde van VVD naar Uber stuit op onbegrip

De overstap van Kamerlid Bart de Liefde (VVD) naar taxibedrijf Uber stuit rond het Binnenhof op onbegrip. De Liefde wordt lobbyist voor Uber. Als woordvoerder Mededinging liet hij eerder in de Kamer blijken het Amerikaanse vervoersbedrijf een warm hart toe te dragen.

Bart de liefde tijdens workshop programmeren voor basischolieren Beeld ANP

'Dit is niet fraai', zegt Kamerlid Lea Bouwmeester (PvdA), die onlangs een initiatiefnota indiende om lobbyen aan banden te leggen. In die nota wordt voorgesteld 'de draaideur' te regelen: 'De ene dag minister, de volgende dag werkzaam in een topbaan in dezelfde sector.' Camiel Eurlings, eerst minister van Verkeer en Waterstaat, meteen daarna directeur van de KLM, is er het schoolvoorbeeld van.

'Voor Kamerleden geldt in beginsel hetzelfde als voor bewindspersonen', zegt Bouwmeester nu. 'Ook omdat door dergelijke overstappen een negatieve beeldvorming van politici wordt bevestigd.' De overstap van De Liefde noemt ze een duidelijk voorbeeld van draaideurgedrag. Voor ambtenaren op ministeries geldt al een afkoelperiode: tot twee jaar na hun vertrek mogen ze niet als externe worden ingehuurd.


De Liefde zelf houdt het bij een formele verklaring: 'Na twaalf jaar politiek is het tijd om een nieuwe weg in te slaan.' De VVD'er was vier jaar raadslid in Den Haag en 5,5 jaar Kamerlid. Ook werkte hij bij lobbykantoor Dröge en Van Drimmelen.

De ultieme draaideur

In 2012 wilde De Liefde volksvertegenwoordiger worden, hij kreeg ruim 2.000 voorkeurstemmen. Nog voordat zijn mandaat afloopt, stapt hij nu over naar dezelfde firma waarover hij eerder een politiek oordeel velde. Wel iets om verantwoording over af te willen leggen aan je kiezer, zou je denken.

Ik zeg: doen

Als woordvoerder Mededinging voor de VVD hield hij op 19 juni 2014 een pleidooi voor Uber. 'Wat in Berlijn en Brussel is gedaan met een lokaal verbod op Uber, heeft bij ons de wenkbrauwen doen fronsen.' En: 'Ik zou graag van de minister de bevestiging horen dat in Nederland een verbod van Uber op lokaal niveau niet mogelijk is.'

Kort daarvoor had hij op Twitter zijn enthousiasme laten blijken over de taxiservice. 'Met Uber van Kamer naar huis. Goede service, nette chauffeur en wagen. Tot en met zondag gratis in Den Haag. Ik zeg: doen ;-)'

De Liefde moet als public policy manager de belangen van het bedrijf behartigen bij politiek en ministerie. Volgens Uber wordt hij geacht politici het businessmodel uit te leggen en voorstellen te doen om de strategie van Uber mogelijk te maken.

'Op het randje'

Jaap Jelle Feenstra, voorzitter van de Beroepsvereniging voor Public Affairs (BVPA), zegt dat de BVPA de lijn Bouwmeester volgt. 'Wees transparant over draaideuren. En als burger zeg ik: Kamerleden, verander pas van baan na de reguliere verkiezingsdatum.' Een andere ervaren lobbyist noemt wat De Liefde doet 'op het randje.'

Feenstra, zelf lobbyist en oud-Kamerlid, wijst op de wens dat Kamerleden zo kort mogelijk gebruik maken van de wachtgeldregeling. 'Ik gun ieder Kamerlid een maatschappelijke carrière die aansluit op hun belangstelling.' Ook Bouwmeester erkent dat dilemma. 'Belangrijk is hoe actief je bent geweest op een dossier.' Een werkgroep met vertegenwoordigers van verschillende partijen gaat zich nu buigen over draaideurgedrag van Kamerleden.

De Liefde stond op plek 36 van de kandidatenlijst in 2012. Bij grote fracties als VVD en PvdA hebben Kamerleden reden zich zorgen te maken om hun toekomst. Uit onderzoek van de Volkskrant blijkt dat sinds 2000 zeker 29 leden van de VVD-fractie later actief werden als lobbyist. Van de huidige fractie hebben er minstens zeven een verleden in de lobbysector.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden