Overspel wordt een waar gevecht

Op de ziel..

Karin Veraart

arnhem Overspel is echt ellendig als het uitkomt. Schaamte, angst, pijn, het zijn gevoelens die er allemaal bijhoren en om voorrang vechten. Woede, in niet geringe mate ook. Ongeloof. Niet heel verwonderlijk dat het een aloud geliefd thema is, in de kunsten, en in het leven zelf. Maar doe er nog maar eens iets bijzonders mee.

Oostpool-duo Peer Wittenbols (auteur) en Rob Ligthert (regisseur) is dat wonderwel gelukt met hun nieuwste stuk, Op de ziel. Drie personages worden hier met elkaar geconfronteerd: het getrouwde stel Maia en Lode, dat bezoek krijgt van Anne. Anne was de vrouw van Vincent, maar Vincent is net gestorven: auto-ongeluk. Na zijn dood heeft Anne moeten constateren dat haar man een affaire had met Maia; nu klopt ze aan bij arnhem het koppel om beiden met dit gegeven om de oren te slaan. Niks opzienbarends, zo verteld, maar de manier waarop het vervolgens wordt uitgewerkt is afwisselend aangrijpend, humoristisch en met een vreemde twist op zijn tijd – precies goed.

Om te beginnen is daar de tekst van Wittenbols, naar het leven, maar nooit helemaal. De personages zijn heel herkenbaar, en dan toch ook weer net niet, hetgeen ook geldt voor de opbouw van het stuk: steeds is daar een moment van verrassing.

De regie onderstreept dit nog: helder, in een sober decor, met mooi en doeltreffend gebruik van beeldprojectie tegen de achterwand. Hier zien we de personages zoals we ze vermoeden in het dagelijks leven, onopgesmukt, lachend, in gedachten, melancholisch: het brengt ze dichter bij op momenten dat ze op de scène heel theatraal bezig zijn – want dat kunnen ze.

Niet makkelijk te spelen zou je zeggen, maar voortreffelijk gedaan door de drie acteurs. Malou Gorter als Maia, de overspelige, die heen en weer schakelt tussen vormen van schaamte, berouw, verdriet om de dood van een (geheime) geliefde; Anne Martien Lousberg als Anne, de bedrogene, hysterisch bijna om het verlies en tegelijkertijd ontzet door de recente ontdekking dat haar man al drie jaar een verhouding had met een ander; en dan Jaap Spijkers (Lode), die als laatste van het stel dit ontregelende verhaal moet te zien aanvaarden. Het is een waar gevecht, met de ander en met zichzelf, dat, heel belangrijk, nergens sentimenteel wordt; een ieder is even overtuigend binnen deze setting, en aldus belichten ze gezamenlijk alle denkbare aspecten van het fenomeen overspel, dat dan opnieuw weer hevig intrigerend blijkt.

Karin Veraart

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden