Overledenen geven uitvaartverzekeringen vijfsterrenrecensies - moet ik er dan toch een nemen?

De bewust digibete burger

Foto anp

Zou u, die net als ik niet aan uitvaartverzekeringen doet, er wél eentje nemen als u zou weten dat uitgerekend Henk zo tevreden was over zijn begrafenis?

Ik beklaag me in deze rubriek regelmatig over het bombardement aan digitale uitvaartreclames die algoritmen mijn scherm op spuwen. Het kan zijn dat ze bij Dela dachten: deze potentiële klant heeft een zetje in de rug nodig, laten we ons geheime wapen inzetten, onze Henk. Vijf sterren geeft Henk aan Dela in een reclame die niet uit mijn mailbox is weg te klikken. Beargumenteren doet Henk die sterren ook, met de woorden 'een mooi en eigen afscheid'.

Mijn spontane reactie - 'hoe kun je nou van tevoren weten hoe mooi Dela je afscheid maakt, gekke Henkie!' - slikte ik in. Wat weet een levende digibeet immers over wat tevreden klanten na hun uitvaart klaarspelen op een meebegraven iPad?

Mijn opa, die zijn hele leven netjes premie had betaald en tot teleurstelling van de familie in 1979 richting een budgetgrafje werd gebonjourd, heeft zich nog niet op de Delawebsite gemeld, maar die heeft daar dan ook redenen voor.

Dan Vonne, die Henk af en toe in mijn mailbox afwisselt. Bij haar was 'alles netjes geregeld', en dat wil ze ons graag nog even laten weten. Ook van Vonne krijgt de uitvaartgigant vijf sterren.

Had Eugène Ionesco, de aartsvader van het absurde theater, in een toneelstuk mensen de prestaties van hun uitvaartverzekering laten evalueren, dan hadden critici gezegd dat hij ditmaal te ver was gegaan. In de wereld van de algoritmen en de onlinereclames wordt het absurde theater dagelijks naar de kroon gestoken. Maar het is een misverstand dat je mensen die er geen hebben op uitvaartverzekeringen binnenlokt met digitale vijfsterrenrecensies waarvan niet duidelijk is vanuit welk bestaan ze verstuurd zijn.

Meer over