Overleden prins is lastig product

Het huwelijk van Willem-Alexander en Máxima was niet alleen in de Grote Kerk van Amsterdam bijzonder, maar ook in de winkelschappen....

Het roept de vraag op of de veelgeroemde muziek tijdens de uitvaart van Prins Claus ook een kassucces wordt. Candle in the wind van Elton John groeide na de dood van prinses Diana immers ook uit tot een wereldhit.

De eerste reacties in muziekwinkels zijn lauw. 'Er is wat belangstelling naar Rachmaninov', zo vertelt verkoopster Janny Zwaan van Ear & Eye Klassiek in de Utrechtse Drieharingstraat. 'Ook naar Dona Nobis Pacem van Bach is een enkele keer gevraagd. Het lijkt me niet dat een speciale uitvaart-cd zou aanslaan.'

Muziekhandel Staffhorst, aan het Paardenveld in Utrecht, signaleert een 'kleine vraag' naar de partituren van Bach. 'Het blijft bij een incidentele klant', meldt Toon Woerdenbach, hoofd van de afdeling Bladmuziek. 'De animo na de bijzetting is vergelijkbaar met wanneer er een film op tv is geweest met mooie muziek.'

Toch zit er wel degelijk 'handel' in de dood van de prins-gemaal. Winkelketen Blokker heeft de video's en dvd's Rondom Prins Claus weer opvallend in de schappen gezet. De documentaire van Tonko Dop werd in september vorig jaar door de NOS uitgezonden vanwege de 75ste verjaardag van de prins. Vervolgens werd het programma op de markt gebracht door uitgever Strenghold. De video kost 8,99 euro, de dvd 11,99.

Het artikel zal eind komende week zijn prominente plaats moeten opgeven voor de video en dvd Z.K.H. Prins Claus, Prins der Nederlanden 1926-2002, ook van Strenghold en de NOS. Deel een is een biografie, deel twee een registratie vanaf Claus' overlijden tot aan de bijzetting in Delft. Een deel van de opbrengst is voor het Prins Claus Fonds.

Strenghold en NOS maken het product 'met grote terughoudendheid'. 'Een overlijden is immers iets heel anders dan een sprookjeshuwelijk', meent Matthijs Linnemann, van de afdeling marketing en communicatie bij de NOS. 'Maar we kregen al in de dagen vóór de bijzetting veel vragen of we met een registratie zouden komen. Daarnaast ontvingen we signalen dat andere partijen bezig zijn met een al dan niet legale productie. Het zou toch zuur voor ons zijn als er rotzooi op de markt komt. In zo'n geval kan de NOS niet achterblijven met een kwalitatief hoogstaand product.'

Jan Groenewoud, general manager multimedia van Strenghold, wil absoluut geen verband leggen tussen de video van het sprookjeshuwelijk en die over leven en dood van Prins Claus.

'De vergelijking gaat niet op, je spreekt over een heel ander product. Hoogstens technisch gezien is het hetzelfde. De nieuwe video maken we vanuit de behoeften van de markt.' De huwelijksvideo dan niet? 'Ook wel, maar nu wil men graag iets blijvends hebben van de recente gebeurtenissen. Tienduizenden mensen namen afscheid van de prins, in paleis Noordeinde en bij de rouwstoet. Dat zegt toch wel iets.'

Hoe hoog de oplage van de video en dvd uitvalt, wordt maandag of dinsdag duidelijk, aldus Groenewoud. 'We benaderen momenteel de markt om te weten hoeveel de detailhandel denkt te verkopen. We zijn er productietechnisch op ingesteld om snel de gewenste oplage te maken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden