Overkill aan Major en Blair dreigt

The Times zal naarstig op zoek gaan naar 'de flater' en The Independent hoopt de lezer vast te houden met 'speelsheid en humor'....

Van onze correspondent

Bert Wagendorp

LONDEN

Op 17 maart stelde John Major de verkiezingen vast voor 1 mei. Major was er blijkbaar niet bang voor dat ruim zes weken verkiezingsrumoer de kiezer tot waanzin en afkeer zouden drijven. Nee, Major had er, vermoedelijk als enige, echt zin in en de lange campagne zou hem, de come-back kid van 1992, in staat stellen Labour alsnog op de knieën te dwingen.

Eén hoofdredacteur besloot daar in elk geval niet aan mee te werken. Doug Melloy van de Rotherham Advertiser riep zijn krant vorige week uit tot 'verkiezingsvrije zone', om zo zijn lezers nog enigszins te beschermen tegen de 'absolute overkill aan informatie die de komende weken toch al hun kant op zal komen'. Een nieuw Schots radiostation stelde de eerste uitzending tot na 1 mei uit, om aan het verslaan van de campagne te ontkomen.

De grote landelijke kranten reageerden wel op Majors startschot. Dat had nog niet weerklonken, of een vloedgolf bijlagen en speciale pagina's rolde door de brievenbus. En volgens David Felton, spin in het web van verkiezingsverslaggeving van zijn krant The Independent, was dat nog maar een bescheiden begin.

'De echte campagne begint na Pasen. Wat je nu ziet is allemaal nog een beetje inleidend geschutter. Persconferentie op het hoofdkwartier, soundbite van de partijleider, dat soort dingen. Na Pasen gaan de kandidaten naar hun districten, dan komt de campagne echt op gang. En dan zal het ook in de kranten losbarsten.'

Daarover moet niet te gering worden gedacht. The Independent komt vanaf 1 april dagelijks met minimaal vijf pagina's verkiezingsnieuws, 'en natuurlijk een groot deel van de voorpagina'. The Guardian belooft haar lezers na pasen elke dag acht pagina's met electorale verhalen. De andere landelijke kwaliteitskranten, Daily Telegraph en The Times, zullen daar niet voor onderdoen en ook de Financial Times liet de afgelopen dagen al merken er veel zin in te hebben.

'Eh, ja, dat moet niet worden uitgesloten', zegt Jill Sherman, politiek verslaggeefster van The Times op de vraag of zij het mogelijk acht dat het Britse volk de komende weken geheel overvoerd zal worden met de verkiezingen. 'Misschien zegt de kiezer twee weken voor de stemming inderdaad: genoeg is genoeg, ik wil er niets meer over lezen.'

Shermans krant zet vanaf dinsdag dertig verslaggevers full-time op de verkiezingen. 'We dekken alles. Overal waar iemand van enig belang een toespraak houdt, zijn we. Want het kan overal gebeuren, ook in een ver weg gelegen noordelijke uithoek: de flater.' Volgens Sherman zal haar krant als een bezetene op zoek gaan naar de 'moeder van alle flaters', naar de gaffe, de politieke blunder van een Labour-politicus die saaie, voorspelbare verkiezingen alsnog in een spannende race zullen veranderen.

Want behalve dat de media een uitermate lange campagne moeten verslaan, zitten ze ook nog met het probleem dat de uitslag van de verkiezingen al vast lijkt te staan - Labours voorsprong in de opiniepeilingen is immens - én met het gegeven dat er tussen de politieke opvattingen van Labour en Conservatieven op veel punten amper enig verschil bestaat.

En om het voor de redacties nog gecompliceerder te maken: de gemiddelde Brit is zo moe geworden van het rituele bekvechten tussen Labour en Conservatieven - in feite loopt de campagne al minstens een jaar - dat hij een diepe afkeer van de politiek heeft gekregen.

Onderzoek wijst uit dat vooral onder jongeren de belangstelling voor de politiek een dieptepunt heeft bereikt. Van de Britten jonger dan 25 jaar zag in 1992 al 43 procent af van een gang naar de stembus. Dat percentage zal dit maal zeker stijgen.

Om toch nog enige belangstelling op te wekken bij de lezer, zal The Times zich, naast de jacht op de flater, vooral richten op de 'persoonlijkheden' en op de situatie na de verkiezingen: wie komt er mogelijk in een Labourregering, hoe gaat het met het gevecht om de opvolging van Major. Sherman: 'We kunnen moeilijk vijf weken blijven schrijven over de alweer gestegen voorsprong van Labour.'

The Independent maakt ook een knieval voor de verveelde lezer. Felton: 'Op dit moment is de belangstelling echt nul, zero. En ik vrees dat de campagne niet dermate interessant zal worden, dat daar heel veel verandering in zal komen. Niet zoals vijf jaar geleden, toen het tot het laatst een nek-aan-nekrace was. We hopen dat de Conservatieven nog een beetje op stoom komen, en het gat wat kleiner kunnen maken, zodat er nog iets van spanning zal ontstaan. Maar voorlopig zijn ze de campagne allerberoerdst begonnen.'

Daarom richt zijn krant zich op de verhalen met een knipoog en wat humor. Felton noemt een voorbeeld. 'Deze week sprak Blair vanuit zijn huiskamer in Islington telefonisch honderd Labour-kandidaten toe. Daarvan waren foto's gemaakt. Wij hebben de volgende dag een interieurdeskundige gevraagd wat hij vond van de inrichting van Blairs huiskamer. Dat soort dingen.'

Paul Ecclestone, verkiezingscoördinator van de Daily Telegraph, met een oplage van ruim een miljoen de grootste kwaliteitskrant van Groot-Brittannië: 'We zijn nu al met twintig man op pad, en dat zullen er volgende week meer worden. Maar de grote vraag is toch, hoe we de tussenweg moeten vinden tussen, aan de ene kant, je lezers helemaal doodvervelen, en aan de andere kant de verplichte kost van dagelijkse informatie.'

De telefoniste van de Daily Telegraph: 'U wilt iemand spreken die wat kan zeggen over onze benadering van de verkiezingen? Wát zeg je daar, love? Zijn er binnenkort verkiezingen? Echt waar? Nee, even serieus, love. Kan ik de komende vijf weken niet bij je onderduiken in Nederland? Je woont in Londen? What a shame. Enfin, ik verbind je door.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden