Overheidsformulieren uiterlijk in 2008 begrijpelijk

De 25 meest gebruikte overheidsformulieren zijn uiterlijk volgend jaar begrijpelijk. Dat beloven de rijksoverheid en de gemeenten in een pakket afspraken waar ze vrijdag voor hebben getekend....

ANP

Daarom wordt er een ‘norm van begrijpelijkheid’ ontwikkeld en krijgen de makers van formulieren specifieke trainingen om heldere taal te gebruiken. Nieuwe formulieren zullen bovendien zo worden opgesteld dat de gebruiker ze begrijpt.

Voorbeelden van vaak gebruikte formulieren zijn de belastingopgave en papieren voor de aanvraag van de bijstand of huur- en zorgtoeslag. Een derde van de Nederlanders laat formulieren door anderen invullen, omdat ze het zelf te moeilijk vinden.

De gemeenten en het Rijk hebben verder afgesproken dat ze met een systeem gaan werken waarmee burgers en bedrijven de afhandeling van hun aanvraag kunnen volgen. Dat moet meer inzicht geven in de wacht- en behandeltijden, zodat die kunnen worden verkort en de dienstverlening kan worden verbeterd. Ook hoeven mensen nog maar één keer hun gegevens te verstrekken aan een zogeheten klantcontactcentrum van de overheid.

De afspraken vloeien voort uit het in juni gesloten bestuursakkoord tussen gemeenten en het Rijk. Die moeten leiden tot minder regels en een betere dienstverlening. Zo brengt de overheid uiterlijk in 2010 de administratieve lasten voor bedrijven bij het verkrijgen van subsidies met 25 procent terug.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden