Overgevoelig

De titel verraadt alles al: de hoofdpersonen in The Virgin Suicides, het zeer sfeervolle debuut van Sofia Coppola, plegen zelfmoord. In het begin van dit onorthodoxe coming-of-agedrama slaat de 13-jarige Cecilia Lisbon de hand aan zichzelf, uiteindelijk volgen haar vier zussen het voorbeeld. Maar waarom? Die vraag blijft onbeantwoord. Het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van de buurjongens die de meisjes observeerden en jaren later nog steeds weinig van de wanhoopsdaad begrijpen. Terwijl de jongens het glanzende blonde haar van de dochters uit het gezin Lisbon bewonderen, wordt slechts heel incidenteel iets van hun gedachten getoond, bijvoorbeeld wanneer de overgevoelige meisjes in opstand komen tegen mannen die de iep in hun straat omzagen.


Coming-of-agefilms gaan vrijwel altijd over jongens die jongensavonturen beleven, luidt de kritiek weleens. Is het omdat het cliché voorschrijft dat jongens vaker buitenshuis het avontuur zoeken en meisjes meer met elkaar praten en dat zoiets zich minder leent voor een film? Zo is het jonge meisje in de Spaanse fantasiefilm Pan's Labyrinth (2006) een tomboy, een jongensachtig meisje, net als Alice in Wonderland. Het valt op dat wanneer er eens een groepje opgroeiende meisjesmeisjes wordt opgevoerd, zoals de vijf zussen in The Virgin Suicides, ze hun groot worden direct moeten bekopen met de dood, terwijl hun verhaal ook nog eens door de ogen van hun overbuurjongens wordt verteld.


Soms is volwassenwording één groot raadsel, lijkt Coppola te willen zeggen. Voor een enkeling bestaat de stap naar volwassenheid uit een onoverbrugbare kloof - alsof ze er ergens van overtuigd zijn dat het leven nooit meer zo mooi wordt als het was.


The Virgin Suicides (Sofia Coppola, 1999) Arte, 23.25-01.00 uur.


Mirror Mirror

(Tarsem Singh, 2012) Sneeuwwitje was twee jaar geleden even in de mode, in Hollywood. Er was Snow White and the Huntsman, een grimmig avonturenverhaal voor een iets ouder publiek. En dit meer voor kinderen bedoelde Mirror Mirror, dat de Disney-emotie dan weer wel doorspekt met een flinke dosis lollig bedoelde camp. Het verhaal is bekend: prinses (Lily Collins, dochter van zanger Phil), boze koningin (Julia Roberts, soms leuk venijnig), spiegel, dwergen (échte dwergen, niet uit de computer) en natuurlijk de prins, die hier een tikje laf en verwijfd uitpakt. Regisseur Tarsem Singh (The Cell, The Fall) geldt als meesterstilist, maar maakt zijn faam niet waar: gevechtsscènes ogen armoedig, special effects zijn ondermaats. De kostuums zijn dan weer wel prachtig, maar hoe deze productie 85 miljoen dollar kon kosten, is een raadsel.


RTL 4, 20.30-22.35 uur.


The 40 Year Old Virgin

(Judd Apatow, 2005) Als het op het pokeravondje met zijn collega's zijn beurt is om op te scheppen over zijn seksuele escapades, klinkt Andy opeens zo vaag en onzeker dat de anderen vermoeden dat er iets erg mis is. En inderdaad: Andy heeft nog nooit met een vrouw geslapen. Met idiote adviezen (en compromitterende situaties) wordt geprobeerd dat te verhelpen. Het resultaat is een behoorlijk aantal succesvolle grappen en een mooi slot. Na The 40 Year Old Virgin zou Apatow zich als regisseur én producer blijven bewijzen als Hollywoods hofleverancier van eigenzinnige romantische komedies. Met in elke film een penis, zoals hij ooit zwoer te zullen doen.


RTL 8, 20.30-23.00 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden