nieuwskunst
Overgeschilderde betonspijker op kunstwerk Van Wieringen is nu van goud
Het per abuis overgeschilderde schilderij Portrait of the nail behind the canvas, is wederom overgeschilderd. Nu is het echter gebeurd met toestemming van kunstenaar Bas van Wieringen zelf.
Op de plek waar het betonspijkertje zich bevond, is een bladgouden laagje aangebracht door de Spaanse kunstenares Carla Cascales. Donderdag is het één dag te zien voor de media in het Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem.
Twee jaar geleden werd Van Wieringens doekje van 10 bij 10 centimeter met daarop een artistieke impressie van een betonspijker door een museummedewerker per ongeluk overgewit. Dit gebeurde voorafgaand aan de opening van de tentoonstelling ‘Humor – 101 jaar lachen om kunst’ in het Frans Hals Museum | De Hallen Haarlem. De man, een ervaren kracht in het museum, kreeg de sanctie opgelegd dat hij niet meer te dicht bij de kunstwerken mag komen.
Na het incident kon Van Wieringen het schilderij aan verschillende verzamelaars verkopen. Uiteindelijk besloot hij het te behouden en met het werk ‘een nieuw verhaal te vertellen’. In zijn optiek zou het op deze manier ‘aan waarde toenemen’.
Voor de volgende fase kwam hij uit bij kunstenares Carla Cascales, gespecialiseerd in kintsugi. Dat is een Japanse techniek om keramiek te repareren met bladgoud, waardoor de sporen van breuk en herstel bijdragen aan de schoonheid van een voorwerp. In het geval van Portrait of the nail behind the canvas is nu een gouden stip te zien, om de overgeschilderde betonspijker te accentueren. Later in het jaar zal het volgens Van Wieringen worden geveild.
Lees ook:
Zijn kunstwerk werd overgeschilderd. Maar is het daardoor ook verpest? Lees de reconstructie van John Schoorl.