Overgeleverd aan de hersenspinsels van Bunzl

Theatermaker Ron Bunzl heeft in het verleden wel vaker onder moeilijke omstandigheden gerepeteerd, maar het voormalige droogdok van NDSM in Amsterdam-Noord breekt alle records....

Van onze verslaggever

Arne Leffring

AMSTERDAM

Met zijn voorstelling Cirque Interieur mocht Bunzl vrijdag het spits afbijten op theaterfestival Over het IJ, dat voor de vierde achtereenvolgende keer in Amsterdam-Noord is neergestreken. De organisatie van het festival beleeft donkere tijden. Dogtroep, met Noordwesterwals de grote publiekstrekker tijdens eerdere edities, ontbreekt dit jaar. En dat op een moment dat het festival juist spektakel goed kan gebruiken, na het negatieve advies van de Raad voor Cultuur over een meerjarige subsidie. Cloud Chamber staat met andere theatergezelschappen voor de lastige opgave bij het publiek iets teweeg te brengen.

Ron Bunzl doet weinig concessies om zijn dromen te verwezenlijken. De choreograaf koos voor zijn circusdanstheater de hoogste nok van de NDSM-loods. Alpinisten hingen een kleine twintig meter boven de stalen vloer van de hal om met witte doeken een deel van de loods af te bakenen, bij wijze van circustent. De duif die door de loods vliegt, heeft Bunzl niet besteld. Hij wil een tent zonder dieren, want het gaat de regisseur om de menselijke relaties. Het circus is een metafoor voor het balanceren op het slappe koord in het dagelijks leven.

Het verschil met zijn laatste produkties is dat Bunzl deze keer ook als acteur optreedt. Hij kruipt in de rol van circusdirecteur. Terwijl de traditionele circusbaas zijn hooggeëerd publiek met luide stem op de volgende act attendeert, weet Bunzl dat te doen op fluistertoon. De toeschouwer moet zijn oren spitsen om zijn geheimzinnige Italiaans-Amerikaanse klanken op te vangen.

Al vroeg tijdens een oefenvoorstelling, eerder deze week, stokt het weinige publiek op de houten tribune de adem in de keel. Pascale Clerbaux, een van de nieuwe gezichten bij Cloud Chamber, haalt vele meters boven de vloer halsbrekende toeren uit aan de trapeze. Ze heeft geen vangnet, een dunne draad is haar enige beveiliging. Steeds hoger stuwt ze haar trapeze, tot het wapperende haar de stalen krans aan het plafond raakt. Maar de spanning verdwijnt als bij toverslag als ze weigert naar beneden te komen. De volgspot verplaatst zich naar de artiesten op de vloer en laat de toeschouwer in het ongewisse over het lot van de trapezewerker.

De regisseur gebruikt de volgspot spaarzaam. Hij spreekt over een 'wapen', en bij het hanteren daarvan is voorzichtigheid geboden. Een voorspelbare voorstelling is het ergste wat een circusdirecteur kan overkomen. In Bunzl's regie houdt geen enkel figuur of object een vaste vorm. Mysterieuze figuren duiken op vanachter fluwelen gordijnen en worden door schuivende panelen aan het oog onttrokken. Het publiek is overgeleverd aan de hersenspinsels van de maker.

Een oosterse prinses wordt binnengedragen op de klanken van een slangenbezweerdersfluit. Hooghartig blikt ze de zaal in. De prinses verbeeldt zich de enige vrouw ter wereld te zijn, maar zij blijkt ook maar een mens. Voor Bunzl zijn dromen zeepbellen die uit elkaar kunnen spatten. Wie zich vandaag nummer één waant, kan morgen uit de schijnwerpers zijn verdwenen.

Het festival in Amsterdam-Noord brengt tot en met 17 augustus meer menselijk lief en leed. Liefhebbers van water kunnen terecht bij Drift van theatergroep Vis à Vis. Een bassin met 300 duizend liter water vormt het decor voor een op de klippen gelopen huwelijksreis. Beppie Blankert steekt met vier zangeressen, vier dansers en een actrice het IJ over om op muziek van Louis Andriessen haar dansconcert Odyssey te brengen. Choreografe Mette van der Sijs presenteert Talud waarin worsten, mooie jurken en een Amsterdamse vereniging de spanning onder de bewoners van een huisje doen oplopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden