Overbodige opsmuk

De Volkskrant wilde ervaren hoe fijn het is karig te rijden. Dat bleek een probleem. De 'vanaf-versie' van Nederlands goedkoopste, de Skoda Citigo, is niet eens te krijgen. Ook Kia leverde een flink opgeflufte versie van zijn kleinste. Jammer alleen dat de luxe-opties weinig luxe-uitstraling hebben.

Bard van de Weijer en Bart Koetsenruijter
Skoda Citigo Beeld Design.Rm
Skoda CitigoBeeld Design.Rm

Skoda Citigo

'Ja, de rechtervoorruit is nog niet te bedienen vanuit de bestuurdersstoel. In het nieuwste model wel, maar in deze nog niet.' De pr-medewerker van Skoda verontschuldigt zich voor dit ongemak wanneer hij de sleutels overhandigt van de Citigo. Waarom eigenlijk? Waarom zou je je ervoor verontschuldigen dat je het rechtervoorraam niet vanaf de bestuurdersstoel kunt bedienen? Hoe belangrijk is dat?

Precies dat was de vraag die Blik zich stelde toen het idee rees een week in de goedkoopste auto van Nederland te gaan rijden: hoe zinvol is die eindeloze reeks opties en voorzieningen in auto's tegenwoordig? Word je gelukkiger van park assist? Voel je je veiliger met front collision warning? Rijdt kaal niet gewoon zorgelozer?

De Skoda Citigo (vanaf 8.860 euro tijdens het opstellen van de lijst, inmiddels is dat 8.930 euro) loste dit voorjaar de Fiat Panda af als goedkoopste auto van Nederland (in het jaarlijkse overzicht van autoblog.nl). De Panda is naar nummer 5 gezakt, ertussen zitten nog de Suzuki Alto, de Mitsubishi SpaceStar en de Ford Ka. De verschillen tussen de goedkope auto's zijn niet heel groot. Tussen nummer 1 en 5 gaapt 1.135 euro.

Zo makkelijk is het nog niet, die goedkoopste auto rijden. Skoda slaagde er niet in bij een van zijn dealers een vanaf-versie te bemachtigen. 'Die koopt niemand', was de verklaring van de pr-afdeling. In plaats daarvan kregen we een fors opgedirkt model: vijf deuren, start & stop, pro-actief remsysteem, verwarmde buitenspiegels, parking distance control, cruise control, mobiel navigatiesysteem, vier extra luidsprekers en nog zo wat van die dingen.

Dat niemand de vanaf-versie koopt, is trouwens begrijpelijk: bij de extra voorzieningen stond ook het reservewiel vermeld. Hoe dan ook, Blik zat uiteindelijk in een Citigo van 15.030 euro. Zo kan iedereen de goedkoopste auto van Nederland zijn.

Voldeden de extra's? De geluidsinstallatie-optie zou Blik zeker ook nemen - geweldig geluid kwam er uit de zo sober ogende radio. Van de rest hebben we nauwelijks genoten. Het pro-actieve remsysteem bewees slechts één keer zijn ongevraagde diensten, toen hij voor de slagboom van de parkeergarage hardhandig maar overbodig ingreep. Parking distance control: met zo'n klein autootje vanwaaruit je bovendien alle hoeken prima overziet? Cruise control? De Citigo heet niet voor niets zo, het is geen auto voor lange stukken op de snelweg. Navigatiesysteem? Niet doen, de Garmin die je los kunt kopen is beter, groter en net zo duur.

Tot zover het zure Blik. Want verder niets dan lof voor dit stadskarretje, voortgedreven door een 60 pk éénliter-motor. Zolang je niet te hard over de verkeersdrempels en door de bochten gaat, rijdt-ie vorstelijk. En zuinig, zuinig! Ongelooflijk. Zelfs in de stad ga je richting de 1 op 25, mits je als een bezetene opschakelt en in zijn 5 zit als je 50 rijdt. Dat laatste heeft dan wel weer een schaduwzijde. Wie op dat moment gas geeft, ziet weliswaar op de display het benzineverbruik exploderen maar verder gebeurt er even helemaal niets. Pas daarna ontstaat het vage gevoel dat de Citigo zijn snelheid aan het verhogen is. Is dat erg? Voor 15.030 euro misschien wel, voor 8.930 euro in het geheel niet. Zoals ook prima te leven valt zonder linkerbedieningsknopje van het rechterraam - een beetje ernaartoe hangen en je kunt erbij, bij dat rechterraam.. BK

Skoda Citigo Style (5 Deurs)

Prijs 15.030 euro (vanafprijs 8.930 euro)

Motor 1.0, 60 pk (44 kW), handgeschakeld 5 versnellingen

Acceleratie 0-100 14,4 seconden

Verbruik volgens opgave 1 op 25 (werkelijk verbruik kwam in de buurt)

CO2-uitstoot 95 g/km

Kia Picanto Beeld Thomas Doerfer
Kia PicantoBeeld Thomas Doerfer

Kia Picanto

De charme van goedkope kleine auto's is dat ze vaak de essentie van het autorijden goed weten te vatten. Deze kleintjes hebben geen achttraps steptronic, maar een handgeschakelde vijfbak. Geen zoemende twinturbo zescilinder, maar een zacht reutelende driepitter. Geen automatische rijstrookbewaking, maar een dun stuurwieltje dat met een beetje geluk elektrisch bekrachtigd is. De ramen gaan open met een zwengel.

Blik houdt van deze eenvoud. Door het ontbreken van de hulpmiddelen die in vaak in duurdere auto's zitten, krijg je als bestuurder het gevoel weer echt een machine te bedienen. De Kia Picanto is een vooraanstaand vertegenwoordiger van dit genre. De eenvoudigste versie biedt alles wat een mens nodig heeft. Hij kan ondanks zijn kleine afmetingen vijf passagiers bergen en kost net iets meer dan 10 duizend euro. Hoewel het huidige model over zijn hoogtepunt heen is (hij kreeg eerder dit jaar een facelift), zijn nog altijd twee van de honderd nieuwe auto's in Nederland een Picanto. Daarmee is hij na de Volkswagen Up het best verkochte kleintje.

Kia Picanto 1.2 CVVT Sportsline (5 Deurs)

Prijs 14.895 euro (vanafprijs 10.195 euro)

Motor 1.2 85 pk (63 kW), handgeschakeld, 5 versnellingen

Acceleratie 0-100 11,9 sec

Verbruik volgens opgave 1 op 22 (praktijk: een niet zo zuinige 1 op 16)

CO2-uitstoot 106 g/km

De Picanto heeft zeven jaar fabrieksgarantie tot 150 duizend kilometer

Voor deze rijtest reed Blik niet de kaalste en goedkoopste variant, maar kregen we een Picanto te leen uit de oberklasse, de 1.2 CVVT SportsLine. Die heeft een sterkere viercilinder motor (daar moet u zich niet te veel van voorstellen: 85 pk tegen 69 voor de driecilinder), en vooral veel luxe die je normaal gesproken in duurdere middenklassers treft. Denk aan parkeersensoren achter, verwarmd stuurwiel, verwarmbare voorstoelen, een sleutel met automatische slotontgrendelaar, automatische klimaatbeheersing, cruise control - het lijkt verdorie wel een Mercedes E-klasse. Met als toef op de taart privacyglas, een dubbel uitlaatsierstuk en een diffuser aan de achterzijde, die moet leiden tot extra neerwaartse druk, zodat je nog sneller de bocht om kunt.

Die diffuser is precies het probleem van deze Picanto. Natuurlijk is het fijn dat ook kleine auto's uitgerust kunnen worden met de luxe van groter, maar bij de kleine Kia valt al die verwennerij een beetje uit de toon. In een Picanto ga je niet driftend de dorpsrotonde om.

En parkeersen-soren achter op een auto van amper 3,5 meter? We voelen twijfel over het nut. Verwarmd stuurwiel? Een van de onzinnigste uitvindingen sinds de automatisch sluitende kofferbak.

Het jammere van de 'luxeopties' die Kia in het topmodel heeft gezet, is dat ze weinig luxe-uitstraling hebben. De diffuser is zo nadrukkelijk van plastic dat een Komo-vuilniszak er bijna premium bij oogt, de piepjes van de parkeerhulp klinken alsof ze uit een Casio-synthesizer uit de jaren tachtig komen. Daardoor verschaffen ze niet het rijke E-klassegevoel, maar maken ze je telkens subtiel duidelijk dat je een net-niet-auto hebt. Het is luxe in Action-uitvoering.

Denk je dat weg (of koop je een uitvoering die wat minder is opgefluft), dan is de Picanto de auto die hij moet zijn. Een machientje dat met graagte hard voor je werkt. Dat zich lekker door stad en ommelanden laat sturen. Dat stil genoeg is, vlot genoeg, comfortabel genoeg, en in de meeste gevallen ruim genoeg. En dan krijg je ook nog zeven jaar garantie. Kom daar maar eens om bij Mercedes.

Waar Blik zich normaal gesproken met graagte laaft aan overdadige luxe, geven we voor de Kia Picanto het advies een of twee uitvoeringen kariger te kiezen. Van de 1.800 euro die u zich daarmee bespaart, kunt u 35 keer de tank volgooien. Daarmee komt de ontluxete Picanto 25 duizend kilometer ver, iets wat ons best een prettig vooruitzicht lijkt. BvdW

Kleine auto's

Kleine auto's zijn populair in Nederland, vanwege de lage kosten (brandstof, wegenbelasting, aanschaf) en de hoge inruilwaarde. Van de kleinste is de Picanto een van de populairste; afgelopen februari was het model zelfs het best verkochte in Nederland, met 1.998 exemplaren. Op de wat langere termijn lijken de verkopen wat af te vlakken.

Nieuw! Ontvang elke dag de Volkskrant Avond Nieuwsbrief in uw mailbox, met het nieuws van vandaag, tv-tips voor vanavond, en alvast zes artikelen uit de krant van morgen. Schrijf u hier in.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden