Overal storten verkopen Volkswagen in, behalve in Nederland

Overal ter wereld zijn de verkopen van Volkswagen ingestort, als gevolg van het dieselschandaal. Overal? Nee, bewoners van een een paar kleine landjes blijven moedig VW's kopen.

Topman van Volkswagen, Michael Horn, toont de nieuwe Volkswagen Passat. Beeld anp

'Britten keren Volkswagen de rug toe', meldde Reuters gisteren. Nadat het autoconcern de afgelopen dagen de verkopen al in diverse andere landen had zien inzakken, bleken vrijdag ook de verkopen in Groot-Brittannië ingestort. Eenvijfde minder VW's werden er in november aangeschaft, afgezet tegen een markt die met 4 procent was gegroeid. Ook in de Verenigde Staten - waar het emissieschandaal uitbrak - verkocht VW een kwart minder auto's en in Duitsland zakte het marktaandeel van 23,6 naar 21,3 procent. In Noorwegen werd wél eenr ecordaantal Volkswagens verkocht in november.

En in Nederland? Hier groeide Volkswagen in november met 60 procent ten opzichte van een jaar geleden. Met als absolute uitschieter de VW Passat, waarvan er vorig jaar november 91 nieuw op kenteken werden gezet en een jaar later 1.615, bijna achttien keer zo veel. Een van de redenen is dat dit jaar een nieuw model is verschenen van de populaire auto. Dat stuwt de verkopen. Maar de Golf, waarvan de laatste versie alweer een paar jaar oud is, groeide ook onstuimig met ruim 25 procent.

Bijtellingssysteem

De belangrijkste reden van de Nederlandse groei is het bijtellingssysteem. Dit gaat vanaf volgend jaar veranderen, waardoor met name plug-in hybriden een stuk minder gunstig worden. Nu wordt voor zakelijke rijders die hun auto ook privé gebruiken, door de fiscus 7 procent van de cataloguswaarde bij het loon opgeteld. Volgend jaar wordt dat 15 procent, een ruime verdubbeling. Alleen voor volledig elektrische auto's blijft een gunstig tarief van 4 procent gelden.

Volkswagenmedewerker bekijkt de vele Passat-modellen. Beeld anp

Wie nu dus een plug-in hybride koopt en de auto voor 1 januari op kenteken heeft staan, betaalt daarom nog 60 maanden een laag maandbedrag. Het toeval wil dat van zowel de Golf als de Passat dit jaar ook een plug-in hybride is verschenen, met de theoretisch lage CO2-uitstoot die een lage bijtelling mogelijk maakt. Dit is de reden dat dit type auto de afgelopen maanden zo vaak is aangevinkt in de verkoopfolder. Ook andere merken met plug-in hybriden, zoals de nieuwe Volvo XC90 (vorig jaar november nul, afgelopen maand 741) en de Mitsubishi Outlander (509 tegen 927 nu), zagen hun verkopen flink stijgen. Al deze auto's komen de laatste maanden van het jaar op kenteken, vandaar de piek.

Wat er volgend jaar gaat gebeuren, laat zich raden. De auto's die nu zo populair zijn, zullen volgend jaar nauwelijks meer verkopen. Dan wordt mogelijk ook het effect van dieselgate zichtbaar in de verkopen bij Volkswagen en zal het kleine landje dat zo manmoedig VW's bleef kopen zich vermoedelijk aansluiten bij de rest van de wereld.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden