Overal schepen, maar op de Maas is het stil

Vanuit de lucht zie je in Nederland overal schepen op het water. Alleen op de Maas is het stil. De kapotte stuw bij Grave gooit roet in het eten. Door Mac van Dinther Foto's Raymond Rutting

De beschadigde ketting voor de stuw bij Grave waar de schipper doorheen is gevarenBeeld Raymond Rutting

Nederland is een land van water, en nergens is dat beter te zien dan vanuit de lucht. Opgestegen met een vliegtuigje vanaf Lelystad voor een rondje Nederland zien we, waar we ook kijken, water: smalle slootjes, glinsterend in de winterzon, loodrechte kanalen, uitgestrekte plassen en grote rivieren, breed stromend door oneindig plat laagland.

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

Droge plekken bij de sluis van Heumen aan de kant van de Maas.Beeld Raymond Rutting

Waar water is, wordt gevaren. Over het IJsselmeer trekt een sliert schepen van Kampen naar de haven van Amsterdam; door de Waal, de watersnelweg van Nederland, gaat een gestage stroom van en naar Rotterdam; over de IJssel, slingerend als een dronkenman, varen schippers op kruiptempo vanwege het lage water.

Overal wordt gevaren. Behalve op de Maas. Normaliter een druk bevaren rivier, is de Maas nu zo leeg als een snelweg op een autovrije zondag tijdens de laatste oliecrisis. Komend vanuit Den Bosch zien we de schuldige liggen: de stuw in Grave, vorige week kapotgevaren door een schipper uit Slowakije.

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

Een woonboot ligt gevaarlijk droog bij Mook, waar het waterpeil van de Maas bijzonder laag is.Beeld Raymond Rutting

Zelfs vanuit de lucht is duidelijk de bres te zien dat het tankschip, geladen met giftig benzeen, in de stuw heeft geslagen. Het water van de Maas dat hier normaal wordt tegengehouden, stroomt nu vrijelijk door het gat van kapot beton en verwrongen ijzer. De kabel van felgele boeien, die de schipper had moeten waarschuwen, is doormidden gevaren. De restanten dobberen nutteloos in het water.

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

De pomp bij Heumen die water in het Maas-Waalkanaal heeft gepompt.Beeld Raymond Rutting

Verder stroomopwaarts, voorbij de splitsing tussen de Maas en het Maas- Waalkanaal, zijn de gevolgen zichtbaar van het dalende water. Langs de rivier komen de bruine oevers tevoorschijn als blootliggende tandhalzen in een slecht gebit. Het haventje bij Mook is leeg gelopen. In de uitloop naar de Mooker Plas ligt een woonboot scheef op haar kant. De aanlegplaats van de Watersportvereniging Maas en Waal is een bak modder geworden.

Artikel gaat verder onder de afbeelding.

De beschadigde stuw bij Grave.Beeld Raymond Rutting

Meer naar het noorden, bij de sluis van Heumen, ligt een installatie die de afgelopen dagen water in het Maas-Waalkanaal heeft gepompt, zodat in ieder geval dit stukje kanaal misschien weer bevaren kan worden. Voor de Maas ligt dat een stuk lastiger, zo bleek donderdag tijdens een bijeenkomst in Grave.

Herstel van de stuw gaat lang duren. Rijkswaterstaat denkt nu aan het plaatsen van een mobiele dijk of een damwand van zandzakken. Probleem is dat zo'n afsluiting snel verwijderd moet kunnen worden als het water onverhoopt stijgt. Wanneer een besluit daarover valt, kon Rijkswaterstaat gisteren niet zeggen. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur komt de situatie vrijdag zelf bekijken.

Noordwaarts vliegend komen we bij Nijmegen weer uit bij de Waal waar de scheepvaart haar normale gang neemt. Maar de Maas, die doet even niet mee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden