Overal kunst in de straten van Londen

In Londen hangen de straten en metro's deze zomer vol met kunst. Museum, kunstfonds en private partijen werken samen.

LONDEN - Op een grote muur zie je een schreeuwende paus van Francis Bacon, in de metro loop je langs een doolhofposter van Mark Wallinger en zodra je weer boven de grond komt, sta je oog in oog met twee stalen dinosaurussen van de gebroeders Chapman. Dat kan deze zomer zomaar gebeuren in Londen. Meer dan ooit is de Britse hoofdstad een groot museum.


Openbare kunst leeft bij de Londenaren. Op gezette tijden vinden er discussies plaats over de jongste uiting van hedendaagse kunst op de vierde sokkel van Trafalgar Square. Daar houdt een jongen op een gouden hobbelpaard momenteel de plek warm die is bestemd voor ooit een beeld van de koningin. Vooral het centrum staat vol met obelisken, moderne kunstwerken en standbeelden, aangevuld met muurprenten van Banksy. Ook in minder bekende wijken leeft de straatkunst, bijvoorbeeld in Stockwell, waar de oude woning van Vincent van Gogh voor omwonenden aanleiding is geweest een autoloos en artistiek straatje in te richten, de Van Gogh Walk.


Art Everywhere is dan ook een gepaste naam voor een 'expositie' die van 10 tot 15 augustus te zien zal zijn. Op billboards maken advertenties voor auto's en vakantiereizen plaats voor werken van Constable, Turner en andere Britse meesters. Het is een initiatief van The Art Fund, de Tate, de posterindustrie en de oprichter van Innocent Drink, Richard Reed. Laatstgenoemde is naast succesvol ondernemer ook een kunstliefhebber. Het is zijn streven om de straten te laten overstromen met kunst, waarbij de Britten zelf via Facebook mogen stemmen. De vijftig meest aangeklikte kunstwerken krijgen een plekje.


Het is verleidelijk om Londen te bestempelen als een groot openluchtmuseum, ware het niet dat ook onder de grond veel te zien is. Van oudsher is de metro al een soort museum. Muren van stations als Green Park en Tottenham Court Road zijn versierd met mozaïeken, terwijl wachtenden op Baker Street en Leytonstone kunnen genieten van scènes uit Sherlock Holmes-boeken en Hitchcockfilms. Speciaal voor het 150-jarige bestaan van de ondergrondse heeft het Londense vervoersbedrijf Wallinger gevraagd om 270 kunstwerken te ontwerpen, voor elke halte een. Deze kunstenaar heeft de nodige ervaring met openbare kunst. Hij was de eerste die de genoemde sokkel mocht bezetten.


Ook tussen de wolkenkrabbers van The City is dankzij een samenwerkingsproject van gemeente, verzekeraars en topgalerieën komende tijd kunst te zien, onder meer van Robert Indiana, Anthony Gormley en de Chapmans. 'Sculpture in the City past in onze visie de Square Mile te verrijken met hoogstaande kunst', zegt verantwoordelijk wethouder Victor Callister, 'tot voor twee jaar hielden we als gemeente slechts toezicht op de openbare kunst, maar nu zijn we actief als curator. Dat doen we samen met bedrijven die vaak al veel ervaring hebben op het gebied van kunst. We willen tonen dat we meer zijn dan een kantorenpark.'


Dat kunst in de openbare ruimte van Londen vooral een private zaak is, blijkt ook in stadsdeel Westminster. 'We geven geen cent uit aan openbare kunst', meldt kunstwethouder Robert Davis, 'Hoeft ook niet. Galeriehouders komen ons vragen of ze buiten kunst mogen exposeren, iets dat we waar mogelijk toestaan. Het helpt ook dat het plaatsen van een kunstwerk deel uitmaakt van een bouwvergunning. Verder krijgen we veel verzoeken van organisaties of particulieren om een standbeeld te mogen plaatsen. Iedereen wil een mooi plekje in het centrum hebben. We zijn terughoudend. Als we overal ja op zeggen, slibben de stoepen dicht.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden