over tien tassen van Volkskrantredacteuren m/v De week van de Nachtsalon

Modejournaliste Aynouk Tan beschrijft mensen op basis van hun tas. Vanavond tijdens de Museumnacht Amsterdam in Tassenmuseum Hendrikje, nu een voorproefje op de redactie.

Hoe ziet de tas van Aynouk Tan eruit?

'Mijn meest recente is er een van 8 euro bij Zeeman. Plastic met een panterprint en gouden hengsels. Zo lelijk dat het interessant wordt.'


Wat zegt die tas over Aynouk Tan, 29 jaar, modejournaliste, kunstenares, opkomend stijlicoon?

'Dat zij graag speelt met identiteit, met referenties. Dat goud bijvoorbeeld, verwijst naar de gouden tas van Versace. Deze Zeemantas is het summum van nepluxe, verkocht door een echte prijsvechter.'


Hoe belangrijk is de damestas?

'Niet alleen dames, hè. De heren hebben de tas ook ontdekt.'


Oké. Maar hoe belangrijk is de tas?

'Heel belangrijk. Hij zegt wie je bent.'


Hoe kan dat?

'De tas is het meest zichtbare stijlelement dat je dagelijks meedraagt. Je kunt niet elke dag dezelfde kleren aan. Maar de tas is er altijd. Wij gaan niet naar buiten zonder. Merken als Gucci en Prada hebben de tas steeds belangrijker gemaakt in hun campagnes. Maar dat is inmiddels wel wat veranderd.'


Een fijne Prada is nog steeds een mooi hebbeding?

'Dat wel. Maar die merkencultus is deels voorbij. Vroegen kochten mensen merkmode om zich te identificeren met een groep. Nu kopen mensen om zich te onderscheiden van anderen. Het gaat allemaal om identiteit. Een topmerk combineren met een Zara'tje kan heel goed. Heel veel is mogelijk, als het maar identiteit oplevert.'


Is de merktas uit?

'Hij onderscheidt zich anders. Vroeger was hij vooral heel duur en ging het om het design. Nu mikken grote merken op de kwaliteit van het materiaal. Waar voor je geld. Ambachtelijkheid.'


Maar alles mag?

'Lelijk is ook een statement. Een cheap ass linnen tasje (nr. 7), zegt dat je nadenkt over duurzaam. Het zegt, ik heb gewoon een tasje, zonder vakjes, back to basics. Hippieachtig. Net als die bloemetjestas (nr. 10) die overigens, schat ik, niet heel goedkoop is.'


Waarom zijn tassen zo belangrijk?

'Het begon natuurlijk praktisch, een ding waar vrouwen hun poederdoos in opbergen. Maar inmiddels zijn ze een verlengstuk van jezelf. De buitenkant zegt wat je wilt zijn, de binnenkant wat je bent. Het is de plek waar het innerlijk en het uiterlijk elkaar ontmoeten. Dat las ik vorige week ergens.'


Hoe staan mannen in de tassenmarkt?

'Ik zie op deze foto's vaak niet het verschil tussen mannen- of vrouwentassen. Dat zegt wat over de veranderde rol van de man. Een tas is niet langer gay, zoals voor de kinderen zorgen ook niet soft is. Mode, het is allemaal reflectie op de tijd.'


En wat zegt die tijd ons?

'De elites schuiven op naar het midden. Het verschil tussen Prada en H&M is niet meer zoals het was. Vroeger was je een Espritmeisje of een Guccimeisje. Nu kan je de ene dag hippie zijn en de andere dag dure merken dragen. Kleding geeft je de mogelijkheid te spelen met je identiteit.'


Bestaat er zoiets als een typisch Nederlandse tas?

'Freitag is een Scandinavisch merk dat het goed doet in Nederland. Simpel, praktisch. Niet heel goedkoop, wel van goed materiaal, dat tegen een spatje kan. Vinden wij belangrijk. Dacht je dat iemand in Italië ooit op het idee komt een tas te kopen die regen kan verdragen? Haha. Nee, dat is typisch Nederlands. Waarom is die Freitag (nr. 8 ) zo vies eigenlijk? Brr. Zijn het allemaal tassen van Volkskrantjournalisten?'


Ja.

'Ik zie maar één echte mooie tas. Dat is nummer 4. Een Prada. Nummer 9 kan ook Prada zijn. Prada heeft altijd dat chique, een preppy tas, dat straalt af op de eigenaar. Zo iemand is gevoelig voor status. Je kan wel in een spijkerbroek lopen, maar zo'n tas geeft je toch altijd klasse mee.'


Nachtsalon, 16 maart, Tassenmuseum Hendrikje, Amsterdam. N8.nl


Oplossing:


1:Columnist ABC (v); 2: Mediaredacteur (v); 3: Kunstredacteur (v); 4: Chef V (m); 5: Vormgever (v); 6: Vormgever (v); 7: Stagiaire V (v); 8: Fotoredacteur Magazine (m); 9: Hoofdredacteur (m); 10: Fotoredacteur (v).


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden