Over het IJ

De eigen producties op Over het IJ zijn minder groots en ambitieus dan voorheen.

Theater


NDSM-werf, Amsterdam, 5/7


Daar t/m 14/7. Overhetij.nl


Inwoners van Amsterdam Noord die zich naar het pontje haasten, moeten deze week oppassen dat ze geen toeschouwers van theatervoorstellingen aanrijden. Het Over het IJ-festival is weer begonnen en de binnen- en buitenlocaties liggen verspreid over heel het noordelijke stadsdeel. Ook dwalen toeschouwers van allerlei wandelvoorstellingen met koptelefoons op door de straatjes.


Theatergroep De Warme Winkel speelt hun voorstelling Poëten en bandieten zelfs op Zaandamse gemeentegrond. Een boottocht van een half uur moet het publiek naar deze buitensporig mooie performance over dichter Boris Ryzhy brengen.


Poëten en bandieten stamt trouwens alweer uit 2010. En zo is er dit jaar op het festival meer te zien wat al eerder in première is gegaan. Vooral de samenwerking met Oerol is vergroot. Wat een slimme, laatste zet is geweest van artistiek directeur Lode van Piggelen, die dit jaar afscheid neemt van zijn festival. Mooie voorstellingen als Er zal iemand komen van Ilmer Rozendaal en Dantons Dood van Toneelschuur Producties waren eerder al op Terschelling te zien. Die laatste staat nu in Amsterdam op een interessante locatie: de voor publiek nog gesloten Oostpassage onder het Centraal Station.


Het gevolg is dat er minder eigen producties zijn. En wat er is, is minder groots en ambitieus dan voorheen. Bijvoorbeeld Remember the good times van SPACE, een theatrale wandeling over de NDSM-werf. Het is nauwelijks nog een theatervoorstelling te noemen. Bijzonder is het wel.


Toeschouwers lopen met een iPad met instructies en een koptelefoon op het hoofd een uitgestippelde route over de oude scheepswerf. Door middel van filmpjes krijgen we de opkomst en vooral de ondergang van deze Nederlandsche Dok en Scheepsbouw Maatschappij te zien. De vertelstemmen van Janni en Juda Goslinga brengen leven in de brouwerij met in de eerste persoon vertelde anekdotetjes over onder meer de Februaristaking en de gastarbeiders.


Regulier theater is er ook, door de Amsterdam Noordse theatergroep Klein Land. Schrijver en regisseur Andreas Vonder maakte Als haaien gegeten hebben, kun je met ze zwemmen. Dit is een merkwaardige komedie annex thriller, die wordt gespeeld in het al even opvallende glazen kantoorpand genaamd The Curve.


Het gaat over vier bejaarden die hun financiële adviseur gijzelen, nadat ze al hun vermogen in de kredietcrisis zijn kwijtgeraakt. Volgens de flyer is het een waargebeurd verhaal. Het wordt hier verteld als reconstructie: de personages kijken terug op de gebeurtenissen en spelen enkele vermakelijke scènes na met als doel publiek te overtuigen van hun gelijk.


Het is een komedie waaraan je geen fijn gevoel overhoudt, omdat alle personages zo ontzettend onsympathiek zijn. De financiële man (Sijtze van der Meer) is een gladjakker van een kapitalist. Maar vooral het stelletje chronisch ontevreden babyboomers dat denkt hun geluk te kunnen afdwingen, is zo hardvochtig dat bij de toeschouwer enig prettig ongemak na een tijdje omslaat in kille desinteresse. Daarbij is de 80-jarige gijzelnemer die Marja Kok speelt zo warrig en onverstaanbaar, dat de vraag opdoemt of dit intentioneel is. Wie een botte komedie verwacht, krijgt waar voor zijn geld. Maar er had wellicht meer in gezeten. Gelukkig is de keuze op Over het IJ breed.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden