Over de schreef?

De gemeente Dordrecht heeft besloten aanstootgevende buitenreclame te beboeten met 10 duizend gulden. Bepaalde affiches konden volgens sommige inwoners niet door de beugel....

Mevrouw P. Ancion, directeur stichting Reclamecode: 'Vorig jaar hebben we weer meer dan duizend klachten behandeld. Wij spreken ons niet uit over goed of slecht, alleen of reclame-uitingen in strijd zijn met onze reclamecode. Bijvoorbeeld of het filmpje met Marco Borsato die een tomaat pikt van een mevrouw die haar tas heeft laten vallen, wel door de beugel kan. Verder komen allerlei andere facetten aan de orde. Misleiding bijvoorbeeld bij een computerzaak die een grote aanbieding als lokkertje gebruikt, en dat blijkt dan maar één exemplaar te zijn. Alcoholreclame die toch op jongeren is gericht. Tabaksreclame waarbij de waarschuwing voor de gezondheid ontbreekt.'

Wethouder G. Veldhuijzen van Stadswerken in Dordrecht: 'Wij willen met onze boete bereiken dat reclamemakers een extra prikkel krijgen om vooraf te bedenken of hun reclame aanvaardbaar is. Ons gemeentebestuur heeft niet de behoefte om van tevoren te zeggen dat iets niet deugt. Daarom leggen we de boete pas achteraf op, als de reclamecodecommissie een oordeel heeft gegeven.'

Directeur Pierre Karstens van Promodukties, bekroond als beste bureau voor media-exploitatie: 'Degenen die dergelijke reclame maken, laten zich door een boete niet afschrikken. Ze doen het vaak bewust, om te provoceren, ze zoeken nieuwe grenzen. Overigens is er geen land in Europa waar de wijze van exploiteren beter gereguleerd is dan Nederland. Wat wel bijdraagt aan de kwaliteit, is de voortdurende discussie tussen exploitanten, adverteerders en reclamemakers. En ik vind de kwaliteit van de Nederlandse buitenreclame al ongekend hoog.'

Directeur R. de Haas van de VEA, branche-organisatie van communicatie-adviesbureaus: 'Onze branche maakt zich zorgen over de beperking in de vrijheid van communicatie. Dit jaar heeft het kabinet besloten de tabaksreclame geleidelijk te verbieden. Wij willen voorkomen dat de politiek allerlei mooie wetjes gaat maken om reclame voor andere producten ook aan banden te leggen, zoals bijvoorbeeld alcohol. Ons principe is dat als een product vrij verkrijgbaar is, we daar ook vrij communicatie over mogen plegen.

'Opvallend vind ik de laatste tijd hoe adverteerders zich richten op effectieve reclame, met het doel van meer omzet, of meer bekendheid. Een goed voorbeeld is Melkunie, die reclame met acteur Peer Mancini als man met koe. Geweldige resultaten.'

Commercieel directeur P. Hilarides van Melkunie: 'Ik weet niet of onze resultaten direct gevolg zijn van die reclame. We gebruiken verschillende middelen om de omzet te verhogen en daar past deze reclame in. Ik weet dat we met onze tv-reclame opnieuw genomineerd staan voor de Gouden Loekie van de STER en we hopen weer op een eerste of tweede plek.'

Secretaresse Anja Hazelager van de STER: 'De uitslag van de Gouden Loekie wordt op 11 maart bekend gemaakt. Mijn directeur Cees Vis weet daar meer van, maar die is niet bereikbaar.'

Margot Bouwman, wetenschappelijk assistent bij Giep Franzen & Company: 'Ik ga geen voorbeelden noemen van slechte reclame, want ik ben op zoek naar een baan. Maar wat mij bijvoorbeeld opvalt in gedrukte reclame, is de hoeveelheid tekst, waarvan iedere reclamemaker weet dat geen mens die leest.

'Wat me in de tv-reclame opvalt, is de na-aperij. Zo komen de verzekeringsmaatschappijen nu allemaal met de 'warme deken', het menselijke aspect bij verzekeringen. Op die manier gaan ze allemaal op elkaar lijken.'

Conny van den Boogaard van de Consumentenbond: 'Als consument, als mens dus, staat me de reclame van die pizzadozen bij als meest kwetsende reclame. Daarin was op posters een naakte vrouw te zien met een pizzadoos voor haar kruis en de tekst De lekkerste dozen van Nederland, waarin met doos dus iets anders werd gesuggereerd. Dat vond ik erg kwetsend voor vrouwen.'

Eugene Roorda, copywriter bij Roorda & Company: 'Ik zie veel goede reclame. Maar wat mij het meest stoort, zijn al die acties. Luister maar naar de autoradio. Doe het nú, bel nú, verdien nú zoveel. Het verlangen is weg, we willen alles meteen hebben, nu. Ik zet de Concertzender aan, want die overdaad stoort me. Van mij mag het wel wat minder.'

Lezer L. Steenvoorden in een brief aan de redactie: 'De firma Schiesser is aan het woord. In een rijdende trein doet een vrouw haar broekje uit, gooit het weg en buigt zich uitdagend naar de jongeman tegenover haar. Bij het zien van dit spotje was ik totaal verbijsterd. Dit is toch te grof, te brutaal voor woorden. Wanneer het zien van die beelden het gevoel oproept een klap in je gezicht te krijgen, noem ik dat geweld. Kwaadaardig, zinloos geweld. Laat die Schiesser-mensen hun akelige onderbroekenlol toch in eigen kringetje uitvieren. En niet ten aanschouwe van het Nederlandse volk, ik bedoel: in mijn huiskamer.'

Jacques de Jong

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden