Nieuwsversoepeling coronamaatregelen

Ov-sector noemt anderhalve meter ‘onwerkbaar’ en eist mondkapjesplicht

Versoepeling van coronamaatregelen kan het openbaar vervoer in grote problemen brengen. Verwacht wordt dat premier Rutte woensdag zo’n versoepeling aankondigt, maar het openbaar vervoer is daar nog niet klaar voor. Dat wil mondkapjes.

Medewerkers van de NS brengen bestickering aan op Utrecht Centraal Station, waarmee reizigers worden opgeroepen afstand te houden en zich aan de coronamaatregelen te houden. Beeld ANP

Vervoersbedrijven, reizigersorganisaties en gemeenten en provincies, verenigd in het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB), willen dat het kabinet keuzes maakt over wie wel en wie niet van het openbaar vervoer gebruik mag maken, en pleiten ook voor mondkapjes voor reizigers en personeel. Anders ontstaat volgens het NOVB een ‘onwerkbare’ situatie.

De brancheorganisatie OVNL, waarin negen vervoersbedrijven samenwerken, zegt dat de sector alle hoop heeft gevestigd op het advies van het Outbreak Management Team dat woensdag wordt verwacht. Het OMT heeft zich de afgelopen week onder meer gebogen over de vraag of mondbescherming verplicht moet worden in het openbaar vervoer.

Nederland is nu een van de zeer weinige landen waar zo’n verplichting nog niet geldt. In landen als Oostenrijk, België, Spanje, Frankrijk en Italië waar recent ook versoepeling van maatregelen is ingegaan of binnenkort ingaat geldt die verplichting wel.

Merkbaar drukker

Sinds in Nederland meer winkels hun deuren openen en meer mensen de straat opgaan is het volgens een woordvoerster van OVNL ‘duidelijk merkbaar’ drukker geworden in het openbaar vervoer. De vrees bestaat dat het snel te druk gaat worden in een sector waarin de anderhalve meter richtlijn grote problemen oplevert.

Bussen en trams kunnen hooguit 15 procent van het normale aantal reizigers vervoeren, treinen hooguit een kwart. Die vervoerscijfers halen de bedrijven nu zeker nog niet. Officieel blijft het standpunt het openbaar vervoer alleen voor strikt noodzakelijke doeleinden te gebruiken. Reizigersorganisatie Rover drong er eerder deze week op aan dat de vervoersbedrijven, de NS voorop, weer met maximaal materieel en een normale dienstregeling gaan rijden, zodat reizigers keuzes kunnen maken.

NS voert inmiddels testritten uit met treinen waarin folieschermen hangen tussen zitplaatsen en met verbodsbodjes op zitplaatsen. Ook worden er vanaf komende week op zes stations (onder meer Utrecht Centraal, Arnhem Centraal en Amsterdam-Zuid) speciale coronamaatregelen ingevoerd.

Eenrichtingsverkeer

Daar komen afstandslijnen op (rol-) trappen, aanwijzingen voor het gedrag op de perrons, en worden reizigers via informatieschermen en omroepberichten voortdurend erop gewezen dat zij afstand moeten houden. Ook overweegt NS proeven met eenrichtingsverkeer binnen de treinen: aan de ene kant van de wagon kan dan alleen worden ingestapt, aan de andere uitgestapt.

Het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad beklemtoont dat het kabinet de ov-sector duidelijkheid moet bieden voordat in allerlei andere sectoren de teugels worden gevierd. Vervoersbedrijven wijzen erop dat het noodgedwongen beperken van het aantal passagiers veel geld kost. Alleen al het stads- en streekvervoer rekent dit jaar op een tekort van 750 miljoen euro.

Kabinet geeft waarschijnlijk morgen zicht op meer ruimte
De druk op het kabinet om de coronamaatregelen te versoepelen neemt toe. Premier Mark Rutte en vicepremier Hugo de Jonge willen woensdag een tijdpad voor de komende maanden uit de doeken doen, inclusief enkele verruimingen op de korte termijn. Te beginnen met kappers, schoonheidsspecialisten en andere ‘contactberoepen’.

Waar blijft toch de pil die covid-19 geneest?
Corona moet uitwoeden, heet het al snel: een virusziekte kun je niet genezen. Of wel? Achter de schermen is de zoektocht in volle gang naar een middel dat de ziekte nog een béétje in toom houdt. Misschien ligt het redmiddel zelfs al gewoon bij de apotheek. We peilen de stand van zaken, aan de hand van vier medicijnen.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden