Ov-fiets steeds populairder, klanten grijpen vaak mis

De ov-fiets van NS loopt tegen de grenzen van zijn succes aan, concludeert de Fietsersbond. 'De vraag naar fietsen groeit veel sneller dan het aanbod', zegt directeur Saskia Kluit. Op bepaalde stations, vooral in Amsterdam, Utrecht en Den Haag, grijpen vaste klanten vaak mis, omdat er onvoldoende fietsen beschikbaar zijn. Met name in de spitsuren schiet de voorraad tekort.

Bij een huurlocatie van de OV-fiets bij het Amstel Station in Amsterdam Beeld Julius Schrank

Ook NS zelf erkent dat op een aantal stations uitbreiding van het fietspark dringend noodzakelijk is. 'In Utrecht is het tekort aan fietsen het grootst', zegt de woordvoerster. 'Maar het is zeker geen structureel probleem dat er geen ov-fietsen beschikbaar zijn.'

Het spoorbedrijf wil de komende tijd het aanbod aan ov-fietsen met duizend per jaar uitbreiden, maar beklemtoont dat het aanbieden van huurfietsen niet tot de kerntaken van het bedrijf behoort. Nu zijn er bijna negenduizend fietsen, verdeeld over ongeveer 280 locaties in de nabijheid van stations. NS experimenteert op bescheiden schaal met de uitgifte van de ov-fietsen op andere locaties, zoals busknooppunten.

De fietsen blijken uiterst populair als aanvullend vervoermiddel voor treinreizigers. Volgens het spoorbedrijf is de ov-fiets een onmisbare schakel geworden in het aanbieden van vervoer 'van deur tot deur'. Het aantal ritten schiet dit jaar door de grens van twee miljoen heen, zo is de verwachting.

NS biedt gebruikers van de ov-fiets via een app de mogelijkheid te checken hoeveel fietsen er op een bepaalde locatie voorradig zijn. Specialisten in fietsbeleid zeggen dat die app niet goed werkt. 'Als de beschikbaarheid onder de tien fietsen zakt moet je niet gek opkijken dat er nul staan', zegt een van hen.

De Rijksuniversiteit Groningen, die een nieuw volgsysteem heeft ontwikkeld voor de ov-fiets, onderzoekt momenteel allerhande gegevens over het gebruik van ov-fietsen. De universiteit denkt dat onderzoek begin volgend jaar af te ronden.

Tegelijkertijd denkt het spoorbedrijf de groep potentiële klanten nog te kunnen uitbreiden door per 1 januari het systeem van abonnementsgelden (tien euro per jaar) af te schaffen in ruil voor een hogere ritprijs.

Volgens NS toont onderzoek aan dat een abonnementsprijs een drempel opwerpt voor incidentele gebruikers. Negentig procent van die gebruikers maakt minder dan twintig ritten per jaar en is met de verhoogde ritprijs van 3, 35 naar 3,85 euro per dag zonder abonnementsgeld goedkoper uit.

Geïnspireerd door het succes van de ov-fiets van NS zien steeds meer bedrijven potentie in het aanbieden van deelfietsen. Vooral in Amsterdam wemelt het van de initiatieven. Voor staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu) is dat een aanwijzing dat overheidsbijdrage aan ov-fiets niet nodig is. De D66-fractie in de Tweede Kamer pleitte onlangs voor overheidssteun aan ov-fiets, maar Dijksma voelt daar niks voor.

Beeld Julius Schrank
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.