NieuwsOpenbaar Vervoer

Ov-bedrijven krijgen ongeveer 1,5 miljard euro staatssteun

Het kabinet trekt ongeveer 1,5 miljard euro uit om de exploitatieverliezen bij het openbaar vervoer te stelpen. De overheid vergoedt tot het einde van het jaar circa 93 procent van de exploitatieverliezen. Het geld wordt verdeeld tussen de NS, de stads- en streekvervoerders en de Waddenveren.

Station Utrecht Centraal. Hoewel het aantal reizigers nog tegenvalt, moeten openbaarvervoerbedrijven weer met volledige capaciteit rijden. Het kabinet komt de ov-bedrijven tegemoet door minstens 93 procent van het verschil tussen hun inkomsten en uitgaven te dekken.Beeld Sabine van Wechem

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) heeft dat aan het eind van de middag aan de Tweede Kamer gemeld. Van Veldhoven heeft vele weken met de ov-bedrijven onderhandeld over financiële compensatie. De onderhandelingen hadden eigenlijk al half mei afgerond moeten zijn. De gesprekken verliepen moeizaam, omdat de ov-bedrijven meer geld vroegen dan de 600 miljoen euro die het kabinet in eerste instantie bereid was beschikbaar te stellen. Vrijdagmiddag bereikte Van Veldhoven alsnog een akkoord met de ov-sector door het steunbedrag fors te verhogen. De steun komt ten goede aan alle ov-bedrijven die opereren op basis van een concessie, dus ook de regionale spoorvervoerders.

Capaciteit

De vervoerbedrijven willen geld zien, omdat de overheid van hen verlangt dat zij per 1 juni hun normale dienstregeling hervatten. Het kabinet heeft dat gevraagd omdat de scholen sinds kort weer open zijn en scholieren vaak met het openbaar vervoer naar hun school moeten reizen. Het aantal ov-reizigers is echter nog lang niet op het oude niveau, omdat de bussen en treinen vanwege het besmettingsrisico op maximaal 40 procent van hun vervoerscapaciteit mogen zitten. Bovendien werken op aandringen van het kabinet nog steeds veel mensen thuis. Anderen mijden het openbaar vervoer uit angst voor besmetting met het coronavirus. Het uitvoeren van de reguliere dienstregeling is daardoor zwaar verliesgevend voor de vervoersmaatschappijen.

De vervoerders dreigden de frequentie van hun dienstregeling weer te verlagen als Van Veldhoven niet over de brug zou komen en het overgrote deel van hun exploitatieverliezen belooft te vergoeden. Het kabinet komt nu tegemoet aan die eis door 93 tot 95 procent van het verschil tussen de inkomsten en de uitgaven van de vervoermaatschappijen te dekken. Die steunregeling loopt vooralsnog tot eind december. Het bedrag van 1,5 miljard euro is een schatting; het uiteindelijke bedrag is afhankelijk van de omzet die de vervoerders ondanks de crisis weten de genereren. In ruil voor de overheidssteun mogen de vervoerders geen bonussen en ontslagvergoedingen aan de topbestuurders uitkeren, en ook geen dividenden aan aandeelhouders (bij de NS is dat dus ten nadele van de staat).

De NS krijgt waarschijnlijk het grootste deel van het geld, hoewel het kabinet de precieze verdeling niet bekendmaakt. President-directeur Roger van Boxtel en zijn rechterhand Bert Groenewegen luidden al een aantal keren de noodklok in de media over de enorme exploitatietekorten waar het staatsbedrijf mee kampt als gevolg van de coronacrisis. Financieel directeur Groenewegen vertelde aan het NRC dat het aantal treinreizigers sinds half maart is gedaald van 1,3 miljoen per dag naar iets meer dan honderdduizend. De spoorvervoerder verwacht de komende vijf jaar 4,7 miljard euro verlies te lijden. De raad van bestuur heeft al besloten het personeelsbestand in te krimpen. Dit kan waarschijnlijk zonder gedwongen ontslagen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden