Outsourcen is kwestie van emoties

Bij 80 procent van de bedrijven wordt over uitbesteding van werk ad hoc beslist. Het is een kwestie van gewenning....

Van onze verslaggeefster Yvonne Zonderop

De kantine overdoen aan een cateringbedrijf is normaal. En de portier voortaan betrekken van een beveiligingsbedrijf kan best. Maar de boekhouding outsourcen of personeelszaken uitbesteden aan een gespecialiseerd bedrijf, dat vindt menig manager maar een rare gedachte. Het buiten de deur doen van bedrijfsprocessen is niet alleen een kwestie van koele analyse, maar ook, en misschien wel vooral, van gewenning en emoties, blijkt uit onderzoek van Accenture en Giarte.

'Zo doen wij dat nu eenmaal', is een veelgehoord antwoord op de vraag waarom een bedrijf bepaalde activiteiten zelf verricht, ook als het elders goedkoper kan.

Bij een op de vijf grote Nederlandse ondernemingen is uitbesteding een onderdeel van de bedrijfsfilosofie, opdat het bedrijf zich op de kerntaken kan richten. De overige 80 procent beslist over outsourcing van geval tot geval, vaak op pragmatische gronden. 'Van een stormachtig snelle ontwikkeling, zoals veel onderzoeken voorspellen, zal vooralsnog geen sprake zijn', concluderen de onderzoekers derhalve.

Een adviesbureau als Accenture, wereldwijd marktleider op het gebied van business proces outsourcing, kan er maar beter rekening mee houden. Vier van de vijf bedrijven hebben moeite om de verantwoordelijkheid voor een activiteit volledig over te dragen aan een externe partij. Dat speelt vooral een rol als kwaliteitsaspecten in het geding zijn. Een zelfstandig ontwikkeld systeem voor klantrelaties wordt nu eenmaal minder snel buiten de deur gezet dan een geautomatiseerde salarisadministratie, nog afgezien van de vraag welke partij dat kan overnemen en of dat dan hier, of bijvoorbeeld in India geschiedt.

Daar komt bij dat internationaal opererende bedrijven ook zonder outsourcing hun activiteiten blijken te kunnen stroomlijnen. In zogeheten shared service centers bundelen bedrijven als Philips en ING activiteiten die voorheen bij uiteenlopende vestigingen werden verricht. Het kan gaan om het werk van stafdiensten, zoals bijvoorbeeld personeelswerk. Maar het kan ook een bundeling betreffen van de verschillende hypotheekbedrijven binnen een groot financieel concern.

'Shared service centers zijn een hot topic binnen bedrijven', schrijvende onderzoekers. 'Er is veel synergie mee te bereiken, meer dan men vaak denkt', voegt Marco Gianotten van Giarte daaraan toe. Bedrijven die hiermee succes behalen, hebben aan uitbesteding vaak geen behoefte meer.

Dat ligt anders bij ondernemingen van een iets kleinere omvang, zegt Ernst-Jan Bergman van Accenture. Vorige maand nog nam zijn bedrijf een aantal verzekeringsactiviteiten over van Axa, tesamen met zeventig personeelsleden. De verzekeraar is daarmee een voorloper die, net als de overige trendsetters, het enthousiasme voor uitbesteding overnam van zijn buitenlandse moeder.

'Vooral in de Verenigde Staten gaat alles drastischer, ook het uitbesteden van bedrijfsprocessen', zegt Bergman. 'Hier reageren we vlakker. De Nederlandse houding is niet negatief, maar we zeggen wel: laten we er eens goed naar kijken.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden