'Oudheid? Het is abacadabra voor ze'

'Als je in de krant iets leest over een dichter uit de Romantiek, dan moet ergens een belletje gaan rinkelen', vindt Weltevrede....

De VGN is tevreden met de adviezen van de commissie-De Rooy om het geschiedenisonderwijs op een nieuwe leest te schoeien. Kern van het voorstel is om een belangrijk deel van de lestijd – ongeveer eenderde – weer te besteden aan het chronologisch overzicht. Dat overzicht moet de eerste keer in de basisschool worden gegeven en daarna nog twee keer op een complexer niveau worden behandeld in het voortgezet onderwijs.

De Rooy heeft uitdrukkelijk niet gekozen voor een beperkt rijtje veldslagen en veldheren, maar voor tien tijdperken. Het overzicht begint bij 3000 voor Christus (de tijd van de jagers en boeren) en loopt via de Grieken en Romeinen en de tijd van de monniken en ridders tot aan de tijd van de televisie en de computer.

`Het chronologisch overzicht is een minimumpakket', benadrukt de VGN. 'Er blijft tijd genoeg over om extra stof te behandelen, maar wel ingepast in dat chronologisch kader.' Als overzichtskennis de rode draad in het geschiedenisonderwijs wordt, moet op het examen weer die algemene kennis getoetst worden.

Daarom stelt De Rooy voor om te breken met de inmiddels bijna dertig jaar oude traditie dat het centraal schriftelijk slechts twee thema's behandelt die jaren van tevoren bekend worden gemaakt.

Op de vraag of De Rooy de klok niet terugzet, zegt Weltevrede een beetje gepikeerd: 'Voor een deel wel ja. Maar daar hoeven we ons toch niet voor te schamen. Misschien is het juist wel heel wijs om weer een stapje terug te doen, maar wel met behoud van het goede.'

Met dat goede doelt Weltevrede op de grote aandacht voor vaardigheden in het geschiedenisonderwijs. Leerlingen leren met bronnen om te gaan, ook op internet. 'Als je Hitler intikt, word je overspoeld met sites. Het is heel belangrijk dat leerlingen betrouwbare sites leren herkennen.'

Ondanks het gedurfde karakter van de voorstellen is het advies van de commissie-De Rooy unaniem. Op informele bijeenkomsten die de commissie hield, worden de plannen met voorzichtig enthousiasme begroet. De positie van het schoolvak geschiedenis kan door advies worden versterkt. 'Misschien krijgen we dan eens een discussie over het nut van het vak wiskunde in plaats van het vak geschiedenis.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden