Ouderwets sprookje

Met Together maakte de Chinese filmer Chen Kaige (Farewell My Concubine) een mooi, maar ook schaamteloos sentimenteel drama over een vader die met zijn zoon vanuit de Chinese provincie naar de hoofdstad reist om een carrière als concertviolist voor zoonlief van de grond te krijgen. Van leraren krijgt de jongen tegengestelde lessen. Niet zozeer over het vioolspel, maar veeleer over het leven.


Subtiel is het allemaal niet, wat Chen hier laat zien. De regisseur haalt alles uit de kast om het contrast tussen de verschillende verhaalelementen te benadrukken. In de opening maakt het platteland plaats voor de metropool, wat vooral voor de vader een moeilijke overgang is. Vervolgens zet Chen beelden van oude delen van de stad naast dure, moderne locaties. Hij plaatst de jongen tussen zijn onhandige, arme vader en een knappe, duur geklede buurvrouw die met lippenstift de telefoonnummers van rijke mannen op haar spiegel schrijft. Toch werkt het allemaal wel. De contrasten resulteren in uitvergrote emoties, die Together (in het Chinees: He Ni Zai Yi Qi) de allure van een ouderwets, melodramatisch sprookje geven.


Together (Chen Kaige, 2002) Arte, 22.40-00.35 uur.


Die Hard: With A Vengeance

(John McTiernan, 1995) Een hevig lispelende Jeremy Irons is de gevaarlijke gek in dit sterke derde deel van de Die Hard-extravaganza. De immer koele Bruce Willis speelt opnieuw de rol van superagent John McClane, ondanks zijn steeds manifestere drankprobleem. Irons speelt Simon, die met Willis het spelletje Simon Says speelt. Willis moet doen wat Simon zegt, anders ontploffen er in New York bommen. En er explodeert veel in deze vermakelijke pulpfilm. Terwijl de bommen tikken, moet Willis raadsels oplossen, aan speurtochten meedoen en dwars door de wijk Harlem lopen met een bord waarop de tekst I hate niggers staat. Vanaf daar bindt hij samen met de uitstekend spelende Samuel L. Jackson de strijd aan met het geboefte. Overigens overwoog regisseur John McTiernan even om de explosie aan het begin van Die Hard: With a Vengeance uit de film te verwijderen - de scène lag destijds gevoelig wegens de bomaanslag in Oklahoma City, ruim een maand voor de première van de film.


BBC 3, 22.00-00.00 uur.


Mimic

(Guillermo del Toro, 1997) Op papier lijkt het begin van zijn filmcarrière op het verhaal uit een jongensboek, maar in werkelijkheid ging het net even anders. Nadat de Mexicaan Guillermo del Toro (afgelopen zomer draaide zijn Pacific Rim in de bioscopen, zijn filmische jongensdroom vol monsters en robots) zich uit een anoniem bestaan als special effects- en make-upartiest ontworstelde met zijn speelfilmdebuut Cronos, een opvallend origineel vertelde vampierfilm die in 1993 veel lof oogstte op het filmfestival van Cannes, mocht hij direct naar Hollywood om Mimic te maken. Toen jaren later zijn vader werd ontvoerd, omschreef hij dat als 'net wat minder erg', dan deze eerste Amerikaanse studioklus, over een plaag van gemuteerde reuzenkakkerlakken. De Mexicaan werd als te eigenzinnig beschouwd door zijn financiers, die prompt een tweede regisseur aanstelden om wat extra schrikeffecten toe te kunnen voegen. Del Toro: 'De kidnap van mijn vader was weliswaar grof, maar ging nog wel gepaard met enkele regels, waar de andere partij zich aan hield.' Frappant: de film, die zich voornamelijk afspeelt in de donkere metrotunnels van New York, is helemaal niet zo onaardig.


BBC 1, 00.50-02.25 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden