Ouders stappen naar Mensenrechtencollege om kind met Down naar gewone school te krijgen

Heeft elk kind, ongeacht zijn handicap, recht op een plek op een gewone school? Om die vraag draaide het woensdagochtend in het College voor de Rechten van de mens in Utrecht.

Een basisschoolklas. De kinderen op deze foto zijn niet gerelateerd aan Kubo. Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant
Een basisschoolklas. De kinderen op deze foto zijn niet gerelateerd aan Kubo.Beeld Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Tot anderhalf jaar geleden ging Kubo naar een gewone school. Nu zit hij thuis en krijgt hij les van zijn moeder. De 13-jarige jongen heeft het syndroom van Down. De afgelopen jaren ging hij naar de Prof. Kohnstammschool in Utrecht, maar in 2015 besloot de openbare school dat het niet meer ging. Kubo vertoonde te veel 'negatief gedrag' en moest van school. Hij zou beter tot zijn recht komen in het speciaal onderwijs, adviseerde de school.

De ouders van de jongen vechten dat besluit nu aan bij het College voor de Rechten van de Mens. Het is voor het eerst dat een dergelijke zaak dient. Aanleiding is een nieuw VN-verdrag 'inzake de Rechten van Personen met een Handicap', dat in vorig jaar in werking trad in Nederland.

Isolement

Leerlingen mogen volgens dat verdrag niet vanwege hun beperking worden uitgesloten van het algemene onderwijssysteem. Als het aan de ouders van Kubo ligt, betekent dit dat zijn oude basisschool of een andere reguliere basisschool hem zo snel mogelijk weer een plek moet bieden. 'Kubo moet voetballen met klasgenootjes en z'n kop breken over sommetjes die hij moeilijk vindt', zei zijn moeder Jana Vyrastekova woensdagochtend tijdens de zitting voor het College. 'Nu zit hij thuis en raakt hij geïsoleerd.'

De ouders willen niet dat hun zoon naar het speciaal onderwijs gaat. Op een gewone school wordt hij meer uitgedaagd en is hij onderdeel van de samenleving, zeggen ze. Vyrastekova: 'We wonen in een regio met tachtig reguliere scholen. Waarom is er nergens plek voor Kubo?

'Het lukte niet meer'

Volgens de Prof. Kohnstammschool is het nooit makkelijk geweest om de jongen goed onderwijs te bieden. 'We hebben tot groep 6 zijn negatieve gedrag altijd weten af te remmen. Daarna lukte dat niet meer', zei een vertegenwoordiger van de school tijdens de zitting. Kubo liep weg tijdens de les en kon niet volgens zijn oude school niet genoeg zelfstandig werken.

Tot nu toe heeft geen enkele andere basisschool in Utrecht Kubo een plek geboden. Een gang langs de gewone rechtbank en de Geschillencommissie passend onderwijs leverde de ouders niets op, in beiden gevallen kreeg de school gelijk. Toen was het VN-verdrag waar ze nu een beroep op doen, nog niet geratificeerd door Nederland.

Volgens sommige organisaties, zoals de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind (NSGK) is het de vraag of het huidige Nederlandse onderwijssysteem niet in strijd is met het VN-verdrag. In 2014 is hier het passend onderwijs ingevoerd met als doel meer kinderen deel te laten nemen aan het reguliere onderwijs. De school bepaalt of er plek gemaakt kan worden voor een kind dat extra zorg nodig heeft. Lukt dat niet, dan kan een leerling worden doorverwezen naar het speciaal onderwijs. Het nieuw aangenomen VN-verdrag stelt dat ieder kind recht heeft op 'inclusief onderwijs.' Een onderwijssysteem met regulier en speciaal onderwijs, zou daarmee in strijd zijn.

De uitspraak wordt verwacht op 5 april.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden