Ouders moslimmeisjes vrezen 'jihadprostitutie'
GOUDA - 'Die meiden gaan naar Syrië om in de prostitutie te belanden.' Zonder schroom legt Rachma el Hamdaoui (50-plus) van de Haagse stichting Moeder en dochter de grootste angst bloot van ouders van potentiële jihadbruiden.
El Hamdaoui heeft in de Haagse Schilderswijk een gespreksgroep met meiden die rondlopen met jihadplannen en spreekt nu op een bijeenkomst van moslimvrouwen in Gouda.
Volgens de Nationale Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) verblijven zo'n twintig Nederlandse moslima's in Syrië. Vijf van hen komen uit Gouda. Ze trouwen zonder toestemming van hun ouders. Niet in de moskee, maar bijvoorbeeld in een flatje, weet een Goudse wijkagente. Dergelijke huwelijken zijn ongeldig volgens de islamitische regels die de ouders hanteren.
De jonge vrouwen reizen hun man, de mujahid (strijder), achterna. Of worden via WhatsApp-berichten vanuit het frontgebied overgehaald naar Syrië te komen om daar ter plekke te trouwen met hun held. Die hebben ze veelal leren kennen via jihadistische sociale media.
In de spaarzame contacten met hun ouders vertellen de Syriëbruiden dat ze daar in hun visie een puur islamitisch leven leiden. Ze hebben het daar beter dan in het land van de kufar (ongelovigen), waar ze voortdurend concessies moeten doen.
Ze zorgen voor hun man, die strijdt. En raken direct zwanger, vertelt de wijkagente in Gouda. Ze schetsen een beeld van huisje, boompje, beestje, dat ze in een nobel perspectief plaatsen. Hun 'kleine jihad' (strijden met je hart, niet met wapens) is broodnodig, omdat de rest van de wereld de Syrische bevolking laat stikken.
In een interview in de Volkskrant vorig jaar met Hollandse Syriëstrijders meldde woordvoerder Abu Fidaa ook dat de vrouwen daar een zo normaal mogelijk gezinsleven hebben.
Maar er zijn ook andere geluiden. Vorig jaar september luidde de Tunesische minister van Binnenlandse Zaken Lofti bin Jeddo de noodklok. Hij wilde een eind maken aan de jihad al-nikah, ook wel omschreven als seksjihad. Jonge vrouwen reizen naar het Chaimbi gebergte in Tunesië, waar Al Qaida-strijders vechten tegen het Tunesische bewind, en vooral naar Syrië om strijders te bevredigen. Sommigen hebben volgens de minister seks met twintig, dertig tot zelfs honderd rebellen.
Een radicale geestelijke zou een fatwa hebben uitgevaardigd waarin deze praktijken gerechtvaardigd worden. De redenering daarachter is dat vrouwen met seks kunnen bijdragen aan de grote jihad. Ze nemen de seksuele frustraties weg van de jihadi's , die zich dan beter kunnen focussen op de strijd.
Er is met veel scepsis gereageerd op de noodkreet van Bin Jeddo. Ook de Nederlandse sympathisanten van de Sy-riëgangers honen deze berichten weg. Volgens hen worden ze verspreid door de propagandamachines van regimes die opstandelingen in een kwaad daglicht willen stellen. Assad is daar een meester in.
Maar in Nederlandse moslimgemeenschappen is wel de angst geslopen dat hun dochters in Syrië in een heel andere wereld terechtkomen dan die waarvan ze droomden. El Hamdaoui: 'Het zijn vaak nog pubers die willen afreizen. Ze weten van niets, kunnen de consequenties van hun daden niet overzien.'
Moslimouders lezen verontrustende verhalen op Arabische sites. Ze lezen over jonge vrouwen die (kortstondig) trouwen voordat seksueel contact plaatsvindt, om meteen daarna weer te scheiden. Er zijn aanwijzingen dat de seksjihad toch niet helemaal een verzinsel is van kwade geesten. Zo heeft de prominente Tunesische moslimgeleerde sjeik Farred Elba verklaard (onder andere tegenover de BBC) jonge vrouwen te kennen die zich daaraan hebben overgegeven. Daarvan zouden ook medische bewijzen zijn.
Signalen dat Nederlandse meiden in Syrië seksjihad bedrijven en van hand tot hand gaan, zijn er volgens de Goudse wijkagente niet. Wat wel gebeurt, is dat, als het niet klikt tussen de 'geliefden', de vrouw wordt uitgehuwelijkt aan een andere mujahid. Ook als de man sneuvelt, wordt snel een andere strijder uitgezocht.
In de ogen van de moslima's die in Gouda bijeen waren, riekt dat naar prostitutie. Zoals een van hen zegt: 'Onze profeet heeft dat nooit zo bedoeld.'
undefined