'Oudere jongeren' herontdekken motorfiets

Het bezit van een motorfiets onder 55-plussers in Nederland is in zes jaar tijd met ongeveer 90 procent gestegen. Dat blijkt uit woensdag verschenen cijfers van brancheorganisatie Bovag.

Een motorliefhebber op de Motorbeurs van 2010.Beeld anp

Volgens Bovag is die groei vooral toe te schrijven aan 'heropstappers': veelal mannen boven de 55, die in een grijs verleden hun motorrijbewijs haalden en al tientallen jaren niet meer hebben gereden. 'Maar de laatste jaren kunnen zij hun oude liefde weer nieuw leven inblazen. De kinderen zijn het huis uit, de hypotheek is afgelost, ze hebben spaargeld op de bank en veel vrije tijd door pensioen of prepensioen', aldus Tom Huyskens van Bovag.

Bijna een kwart (24,1 procent, ofwel 172.650 stuks) van alle motoren in Nederland is inmiddels in bezit van 55-plussers. Zes jaar geleden was dit nog maar 14,5 procent. Het totaal aantal motoren in Nederland groeide sinds januari 2008 met 13,3 procent tot ruim 715.000 exemplaren.

Dat de motorfiets aan populariteit wint onder de groep 'oudere jongeren', zal deze week ook zichtbaar zijn op de Motorbeurs in Utrecht. 'Wij denken dat er wel meer heropstappers komen. Maar dat betekent niet dat andere doelgroepen, bijvoorbeeld jonge meiden die ook steeds vaker op de motor stappen, wegblijven'', zegt Ben de Jongh van de organisatie.

De 30ste editie van de Motorbeurs in Utrecht wordt donderdag geopend met een 'biker wedding' tussen 'twee sprankelende motormeiden' uit Wijk bij Duurstede. Om 10.00 uur geven ze elkaar het jawoord in het 'No Bike, No Glory cafe'.

De jubileumbeurs, die jaarlijks ongeveer 100.000 bezoekers trekt, duurt tot en met zondag 23 februari.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden