Ouder krijgt klacht kinderopvang terug

Ouders met klachten over kinderopvang kunnen niet terecht bij de onafhankelijke geschillencommissie, die per 1 januari had moeten beginnen. Door onenigheid over de opzet ervan zal het enige tijd duren voordat de commissie aan het werk kan....

Met de invoering van de nieuwe Wet Kinderopvang zijn de regels voor crèches en naschoolse opvang minder streng geworden. Regulering wordt overgelaten aan de branche zelf. Om uitwassen te voorkomen, hebben ondernemers en ouders gezamenlijk een onafhankelijke scheidsrechter aangewezen die bij conflicten een bindend oordeel velt.

In de modelcontracten tussen ouders en crèche staat dat kan worden geklaagd over alles wat met de 'totstandkoming of de uitvoering' van de opvang te maken heeft'. Ook een beschrijving van de procedure en het adres van de geschillencommissie worden in de voorwaarden genoemd.

Minister De Geus van Sociale Zaken schreef de Tweede Kamer op 21 december vorig jaar dat deze Geschillencommissie Kinderopvang per 1 januari 'operationeel' zou zijn. Dat klopt niet. Volgens een woordvoerster van het ministerie is onenigheid over financiële aansprakelijkheid de oorzaak. 'De commissie wordt opgezet door brancheorganisaties, de belangenvereniging van ouders en de Consumentenbond. Die moeten het samen oplossen. Het ministerie is daarbij niet betrokken.'

Ouders met problemen kunnen nu terecht bij de rechter, of bij andere klachtencommissies die zich met zorginstellingen bezighouden. Maar deze uitspraken die zij doen, zijn meestal vaak niet bindend.

Tot dusver kwamen zo'n tien klachten binnen bij de commissie, die nu hoopt op 1 april te kunnen beginnen. Voorzitter Gjalt Jellesma van belangenvereniging Boink zegt dat nog wordt onderhandeld over de de mate waarin de brancheorganisaties financieel kunnen worden aangesproken op uitspraken van de geschillencommissie. 'Het gaat om geld. Ik hoop dat we er uitkomen, maar het moet wel een solide regeling worden.'

De MO-groep, die ondernemers in de kinderopvang vertegenwoordigt, benadrukt dat de geschillencommissie een eigen initiatief van de branche is geweest.

'Het moet werkbaar zijn', aldus een woordvoerster. 'Zoiets opzetten gaat altijd minder snel dan je wilt.' De MO-groep verwacht geen problemen nu ouders klachten krijgen teruggestuurd. 'Er blijven genoeg andere routes over.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden