Oude liefde voor de T-bird vergaat niet

Op weg naar de toekomst grijpen automakers steeds vaker terug op het verleden. Volkswagen was succesvol met de wederopstanding van de Kever, en ongetwijfeld hierdoor geïnspireerd heeft Ford deze week tijdens een autobeurs in Detroit de herinvoering van de aloude Thunderbird aangekondigd....

TIM OVERDIEK

Nostalgische liefhebbers van het fameuze sportmodel, dat eind 1954 als sexy tweezitter de Amerikaanse snelwegen op werd gestuurd, sprongen een gat in de lucht. Verzamelaar Bill Gill was er twee jaar geleden, bij de eerste geruchten, al als de kippen bij om een bestelling voor twee exemplaren te plaatsen.

Pas over anderhalf jaar rolt de eerste Thunderbird nieuwe stijl voor circa 35 duizend dollar van de lopende band. Een showmodel werd deze week in Detroit met oohs en aahs begroet. 'Prachtig, stijlvol', likkebaardde Gill, eigenaar van honderden T-Birds in de afgelopen decennia. 'Oude liefde vergaat niet'.

De eerste Thunderbird was onmiddellijk een doorslaand succes. Amerikanen vielen massaal voor de gepolijste, razendsnelle bolide met handmatige versnelling en automatisch open- en dichtgaande ramen. De auto was voor ruim drie mille verkrijgbaar als cabriolet of met uitschuifbaar dak.

Van het debuutmodel werden in 1955 meer dan zestienduizend stuks verkocht. Tot dat jaar was de markt voor sportauto's goeddeels bepaald door Europese wagens. Het verhaal wil dat Ford-directeur L. Crusoe zich tijdens een bezoek aan Parijs in 1951 hardop afvroeg waarom MG en Jaguar sportmodellen produceerden en Ford niet.

Zijn ontwerper George Walker bezweerde dat Ford juist bezig was met de ontwikkeling van een tweezitter. Na die opmerking belde hij met zijn staf in Detroit. Die begon onmiddelijk met de ontwikkeling van de Thunderbird, zodat Crusoe bij terugkeer het groene licht voor de productie ervan kon geven.

Crusoe verordonneerde in het 1956-model het aanbrengen van kijkgaten in de achterkap, nadat hij door slecht zicht bijna een ongeluk had veroorzaakt. De zogeheten portholes zijn onlosmakelijk verbonden met de klassieke Thunderbird, net als de fikse vinnen die rechtstreeks van de gevestigde zustermodellen waren gekopieerd.

Door onderdelen van bestaande Ford-auto's te gebruiken, kon de Thunderbird lange tijd in betrekkelijk lage aantallen met winst worden verkocht. Eenzelfde principe zal in 2001 worden gehanteerd. De 3,9 V8 moter wordt tevens gebruikt in de 2000 Lincoln LS-serie. Drie jaar geleden werd de produktie van de inmiddels zwaar uitgedijde en minder populair geworden T-Bird stopgelegd. Een meer Amerikaanse auto is volgens verzamelaar Gill echter niet te vinden. Dat komt deels door de naamgeving. Thunderbird is vernoemd naar de vogel die volgens een Indiaanse legende verantwoordelijk was voor wind en donder. President Kennedy was zo gecharmeerd van de auto dat hij vijftig T-Birds liet opdraven voor zijn inauguratie in 1961.

Twijfels over toekomstig verkoopsucces bestaan amper. Zelfs de meest sombere Millennium-ganger zal zich volgens Ford-ontwerper J. Mays laten verleiden door 'het ongebreideld optimisme en de zelfverzekerde houding van de jaren vijftig', die feilloos in de Thunderbird van 2001 zijn weerspiegeld. Tim Overdiek

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden