Oude en gebroken sleutels

In tien jaar, tussen 1965 en 1975, verscheen het oeuvre - twee dichtbundels, twee prozawerkjes en nog wat kleingoed - van F....

Zelden zal het werk van zoveel uiteenlopende dichters in deze poëzie herkend zijn. Het nieuwe of ongewone heeft het altijd moeilijk: de sleutels van de kritiek passen er niet op. Die zijn gemaakt voor andere, soms al bijna antieke sloten. De kritiek vond wel een aanduiding die evenveel open liet als sloot: grotesk, vaak een vluchtwoord voor het ongewone.

Het werk van Harmsen van Beek wordt nu al jaren als afgesloten beschouwd. De ongemene originaliteit ervan wordt alleen nog in kleine kring doorgegeven; het overleeft dus nog steeds. In de kritiek of de essayistiek is het werk nooit hernomen. Ook dat heeft de verminderde aandacht ervoor mede veroorzaakt. De persoon van de dichteres kwam weer in de aandacht bij het verschijnen in 1998 van het boek Jagtlust - Hoe in een groot buitenhuis de wereld openging van Annejet van der Zijl, waarin het door de dichteres en vele anderen bewoonde, bezongen en bedronken Blaricumse huis centraal staat. Ik had liever een integrale heruitgave van al haar werk gelezen.

Het raadsel van de raadselachtigheid van het werk van Harmsen van Beek is nu van academische zijde zo niet opgelost, dan toch verhelderd. Gisteren promoveerde Annie van den Oever aan de Groningse universiteit op het omvangrijke proefschrift

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden