Oud bestel

HEEFT Endemol jarenlang vele miljoenen extra winst kunnen boeken omdat de firma bij het ene loket van de publieke omroep (het productiebedrijf NOB) reusachtige kortingen bedong, die ze aan het andere loket (de zendgemachtigden) niet doorberekende?...

Jan Blokker

Dat zeiden ze in Reporter.

Ik was al bereid het ongezien blind te geloven, maar de aanklagende verslaggevers van de KRO hadden voor de zekerheid twee vertegenwoordigers van het Oude Bestel ter zitting opgeroepen, wier verklaringen ook nog het wettig en overtuigend bewijs opleverden.

Prachtig tafereel.

De ene deed denken aan iemand die na jaren sparen de stap naar een handelaar in tweedehandsauto's had gewaagd, en de volgende ochtend een spiksplinternieuw gemoffeld wagentje voor z'n deur had staan.

'Maar niet alleen de wielen ontbraken, edelachtbare, ook de motor.'

De andere had meer iets van een alleenwonende bejaarde bij wie op een gure novemberdag twee winterschilders hadden aangebeld, die hem hadden gewaarschuwd dat zijn huisje aan een grondige opknapbeurt toe was, anders zou het nog vóór februari zijn vergaan.

'Heeft u de rekening nog?', vroeg Reporter.

'Ze leken heel schappelijk', antwoordde getuige. 'Voor twee dagen rekenden ze vijftig gulden arbeidsloon. Maar het materiaal kwam bij mekaar neer op 999.950 gulden.'

Beiden gaven toe dat ze een offerte eigenlijk nooit goed bestudeerden, de begroting evenmin, en de factuur helemaal niet. 'Wij zijn er als publieke omroep tenslotte voor de kwaliteit, en niet voor het geld.'

En allebei klaagden ze dat ze niet tegen de monopolisten uit Aalsmeer op konden, want die hadden alle sterren.

'Sterren?', dacht ik dat Reporter zou vragen. 'De publieke omroep heeft toch geen sterren nodig?'

Maar dat vroegen ze niet, en de twee Oude Bestellers bleven maar sip kijken, en Reporter besloot z'n licht op te steken bij iemand van de NMa: of het geen tijd werd dat de mededingingspolitie ingreep.

Waarom eigenlijk?

Dat werd me niet helemaal duidelijk.

Een paar dagen later bleef ik toevallig hangen bij een 'show' van Marc-Marie Huijbregts, en dat is natuurlijk het tegendeel van een ster, maar die jongen is duidelijk katholiek, hij koketteert met een moderne zachte g, en omringt zich met genodigden die onmiskenbaar wél sterren van Endemol zijn of willen worden - dus wat verlangt de KRO nou nog meer? Dat is toch precies waar ze indertijd voor zijn uitgevonden? Rooms en toch eigentijds, netjes en toch een beetje ondeugend, publiek en toch een paar commerciële gasten?

Moeilijk te doorgronden, dat Oude Bestel.

Nu hoorde ik weer dat alle regionale zenders - publiek domein - kort bij kas zitten, en het misschien alleen nog kunnen redden als ze beknibbelen op hunnieuwsitems.

En tegelijkertijd wil Gerrit Jan Wolffensperger - de publieke paus als het ware - honderd miljoen om een nationale (publieke) 24-uurs nieuwszender te beginnen.

Met wat voor nieuws, in godsnaam? Als er niet eens genoeg middelen zijn om de ruzie in Leeuwarden of de aardbeving in Alkmaar te verslaan, denkt die schat dan echt dat hij voor honderd miljoen, net als CNN, een correspondentennet plus satellieten kan opzetten van de Noordpool tot Timboektoe en van Afghanistan tot Paraguay?

En dan nog zonder sterren, zeker. Want zelfs al zou de NMa op verzoek van de KRO tot maatregelen overgaan, dan nog blijft natuurlijk de dreiging uit Aalsmeer. Het is tenslotte net als in de voetballerij. Uit de jeugdopleiding rijst in Hilversum de ster van een nieuwe Christiane Amanpour. Maar ze is nog maar nauwelijks uitgeprobeerd bij Netwerk, of ze is al verkocht aan Endemol, om een maand later aan Marc-Marie Huijbregts te vertellen hoe het haar daar bevalt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden