Oud bedrijf heeft last van jonge naam

Onbekend maakt onbemind, merkt Aperam nu het bedrijf los van staalgigant ArcelorMittal opereert.

JONATHAN WITTEMAN

Philippe Darmayan heeft een probleem. De schuchtere Fransman, net aangesteld als topman van roestvrijstaalfabrikant Aperam, is een dag op visite bij de Amsterdamse beurs, de plek waar de koersgoden Aperam het afgelopen jaar slecht gezind waren. 'We vinden dat we ondergewaardeerd worden', zegt Darmayan (59), qua uiterlijk een kleine kopie van de Amerikaanse komiek Stephen Colbert.

Sinds het debuut van Aperam in de AEX, ruim een jaar geleden, vallen de koersprestaties tegen. Aperam staat sinds begin 2011 op eigen benen, na zich te hebben losgemaakt van ArcelorMittal, het grootste staalconcern ter wereld. Het aandeel Aperam begon op 28 euro, piekte korte tijd later op 32 euro, maar raakte daarna in verval, met een prijs van onder de 10 euro in december als dieptepunt.

Nadien is Aperam wel iets opgekrabbeld: op maandag 27 februari, de dag van Darmayans bezoek, wijzen de borden in de Amsterdamse beurs op een koers van 15 euro. 'Heel, heel laag', vindt Darmayan. Waar het aan ligt? De onbekendheid bij beleggers, denkt de bestuursvoorzitter, is de kern van het probleem.

Aperam, zegt hij, is een oud bedrijf met een jonge naam. Jarenlang werkte het bedrijf onder de vleugels van ArcelorMittal, een van de grootste namen aan Beursplein 5. Maar Aperam - een samensmelting van aperture, oftewel opening, en de a en m van ArcelorMittal - klinkt eerder als een fabeldier, half aap half ram, dan als een van de grootste roestvrijstaalbedrijven ter wereld. En 'Onbekend maakt onbemind' is een spreuk die ook in beleggersland op de tegels prijkt.

Dus is het tijd voor een charmeoffensief. Darmayan begon de dag met een gesprek met Cees Vermaas, de baas van de Amsterdamse beurs. Daarna een ontmoeting met de Nederlandse pers. In soms bijna fluisterend Frans-Engels vertelt Darmayan over het grootste probleem van de rvs-industrie: overcapaciteit. Het productievermogen van grote spelers als Aperam is veel hoger dan de huidige lage vraag naar roestvrijstaal. Vooral in Europa, waar Aperam fabrieken heeft in België en Frankrijk, valt de vraag tegen. Daarom verlaagde Aperam al de productie in het Vlaamse Genk, waar de fabriek op halve kracht draait. Dat zal voorlopig zo blijven, zegt Darmayan.

Maar door kostenbesparingen en een opklarende markt verwacht Darmayan toch een voorspoedig 2012. Waar Aperam over 2011 nog een nettoverlies leed van 60 miljoen euro, verwacht de Fransman over het huidige jaar een nettowinst te maken. Hoewel: later op de middag stuurt het bedrijf in allerijl een persverklaring uit om Darmayans winstverwachting te temperen. Ja, Aperam streeft voor 2012 natuurlijk een nettowinst na. Tegelijkertijd opereert het bedrijf in een 'zeer wispelturige' omgeving en is het jaar amper begonnen. 'Daarom kunnen we niet garanderen dat een dergelijk doel gehaald zal worden.'

Desalniettemin zijn de eerste maanden van 2012 voorspoedig verlopen, zei Darmayan enkele uren daarvoor. Ook voor de maanden maart en april zijn de fabrieken van Aperam volgeboekt. Aan een voorspelling hoe hoog de winst precies zal uitvallen, durft Darmayan zich niet te wagen. Hij verwacht dat de jaarlijkse vraag naar roestvrijstaal de komende vijf jaar met minder dan 2 procent zal groeien in Europa, tegen 7 procent in Zuid-Amerika.

Een belangrijke opsteker voor Aperam is de eind vorige maand bekendgemaakte fusie tussen het Finse Outokumpu en Inoxum, de roestvrijstaaldivisie van het Duitse ThyssenKrupp. Jarenlang hikten grote concerns als Aperam, Outokumpu en het Spaanse Acerinox tegen een fusie aan. Er waren te veel spelers op een te klein speelveld, zegt Darmayan. De fusie geeft de markt wat lucht.

De vraag of er meer fusies nodig zijn en of Aperam daarin een rol moet spelen noemt Darmayan prematuur. De deal tussen ThyssenKrupp en Outokumpu moet eerst nog definitief groen licht krijgen van de Europese mededingingsautoriteiten. Dat zal nog tot de herfst duren, verwacht Darmayan.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden